Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

21 Oktober 2008 | Australië, Cairns

Na een zwaar emotioneel afscheid zat ik dus met mijn backpack bij de bushalte. Geen idee hoelaat de bus naar Cairns zou vertrekken en had ook niet de mogelijkheid dat op te zoeken. Na een half uurtje kwam er een kerel naast me zitten die me zei dat de bus pas 4 uur later zou komen (hij moest zelf ook naar Cairns). Om de tijd te doden lulde we over van alles en nogwat en dat resulteerde in een aanbod om bij hem en zijn gezin te eten en maffen. Perfect dus:D Na een goede maaltijd liet hij zijn hobby zien, leer graveren. Dat is dus een soort tekening in een stuk leer (denk aan cowboylaarzen of paardenzadels). Hij liet me zien hoe het moest en een paar uur later had ik een (halfgare) sleutelhanger gemaakt:D

De volgende dag ging ik weer naar mijn oude vertrouwde hostel. Genoeg koffie, noodels, tonijn, wortels en appelsap voor een week dus ik zit prinsheerlijk:D Ook die dag gelijk een divecourse geboekt! Ik kon kiezen uit ongeveer 80.000 verschillende organisaties, en heb gekozen voor Cairns Dive Centre. Hier doe ik mijn "open water" + "advanced" cursus. Best een duur grapje: $900!! Maarja, dan hoef ik niet op de boot te werken, krijg ik 13 duiken (+2 nachtduiken) en leef ik 4 dagen op een boot midden op het rif:D Moet een top ervaring gaan worden!! Ik begin morgenochtend gelijk al (als ik me maar niet WEER veslaap..) met de instructies, keuring bij de dokter, de eerste lessen en een wetsuit op maat voor mijn goddelijke lichaam:D Ik kan niet wachten!!

The dive-course
------------------------
1st day:
De eerste dag was erg saai en erg lang! 9 uur was de pick-up en vanaf toen 5 uur lang films gekeken en uitleg gekregen over alles en nogwat rondom het duiken. Na de lunch gingen we in het zwembad om alles onder de knie te krijgen. Voor een normaal persoon duurt dit ongeveer 5 seconden, voor mij 6.. Helaas zaten er een paar retards tussen die echt NIKS begrepen! Ten eerste konden ze geen engels (Italianen) en ten tweede bleek later ook nog is dat ze niet konden zwemmen! Damn, dan ga je toch niet een duikbrefet halen? De instructeur was er maar wat lang mee bezig en besloot ze aan het eind van de dag maar naar huis te sturen (jammer joh). Verder heb ik een leuke groep, mijn "buddy", waar ik altijd mee moet duiken, is een snowboard-instructeur en zo gek als een deur (he dat rijmd). Wij zijn dus nu al het moeilijke (maar o zo gezellige) duo. Vanaaf moet ik een boekje leren en morgenaaf gelijk die voor mijn advanced, ben dus wel weer een avondje zoet:)

2nd day:
Hier werd ik al om 7 uur opgehaald. Lekker vroeg, koppie koffie en ik was er helemaal klaar voor. Jammer genoeg begonnen de films meteen weer, ik had weer een uurtje slaap dus. Na de films konden we weer gaan duiken, nu waren de wat leukere oefeningen en een aantal spellen onder water. Heb me erg vermaakt! Na het duiken hadden we nog een les, gevolgd door het schriftelijk examen. Had 1 leesfoutje, verder foutloos (beste resultaat in mijn leven). Na de toets gingen we naar hun winkel om iedereen wat duikspullen aan te smeren (zie je het voor je: een backpacker met een duikfles, wetsuit en al het andere bij zich?). Opzich was het niet zo'n slecht idee, ik duik namelijk met mijn eigen bril en snorkel en die snorkel was ik kwijt geraakt! dus had een nieuwe nodig. Gelijk een onbreekbare, opvouwbare, hypermoderne gekocht natuurlijk! de dollar staat niet voor niets gunstig:D Kortom, ik ben er dus helemaal klaar voor! Morgen is de pickup weer rond 7 uur en gaan we zo snel mogelijk de boot op:D ik kan niet wachten!

3th day - 6th day:
Vanaf hier gingen we de boot op! We hadden voor deze dagen 13 duiken staan inc 2 nachtduiken! Na de eerste 6 duiken waren we certified! "Open water" was binnen:D dit betekende dat we alleen mochten duiken (tenminste, met je buddy). Na de eerste cursus gingen we verder op de "advanced" cursus. Dit was vele male leuker! we konden eindelijk de bullshit (masker en pak af doen onder water enz) overslaan en verder gaan op: nachtduiken, diepduiken, navigatieduiken en fotografieduiken. Na de 12e duik had ik mijn "advanced open water" binnen! heerlijk, dit betekend dat ik tot 30 meter mag duiken en snachts:D Voordat ik deze cursus deed had ik al een keer op het GBR gedoken, dat was al best mooi. De duiken die ik nu achter de rug heb waren echter vele malen beter! Dit schip lag namelijk in het "outer reef". De natuur en conditie van het rif was werkelijk fantastisch! Nemo's, stingray's, haaien, schildpadden, aalen, monster krabben, gigantische scholen en de meest vreemde vissen zijn voorbij mijn duikbrilletje gegaan. De crew en de andere "students" waren geweldig, het eten kon niet beter, de natuur was prachtig, kortom: Ik heb het super gehad en heb er een levenslange hobby bij! (zie foto's)

Eenmaal weer aan land had ik gigantisch last van "zeebenen", ik was echt misselijk als een gek, maarja, een goed powernappie doet wonderen heh. Daarna direct naar de duikshop geweest, een kort gesprekje gehad en ik had een baan op de boot! heerlijk:D Dit houd in: helpen met het ontbijt, 3x per dag de afwas doen en aan het eind van de dag 1x alles stofzuigen. Hiervoor krijg ik terug: hotelkamer op een boot, zeer goed eten en 4 duiken per dag! Dit gaat weer een heerlijke ervaring worden:D
Om dit alles te vieren zijn we, 2 amerikanen en ik, naar de masseur gegaan. Zeau! daar was ik ff aan toe zeg. Na de massages kwamen we een stel van de duikgroep tegen. We zijn gelijk met zijn allen wat wezen eten (gratis bbq bij de lagoon, geen idee waarom) was erg goed te doen. Daarna met ze allen uitgeweest. Hier kwam ik de duitsers uit Sydney weer tegen! wat een toeval:D Heerlijk dagje weer.

Woensdag was het de laatste dag met de Amerikanen, begin het nu toch wel klote te vinden om alle mensen weer gedag te zeggen na een leuke tijd, maarja hoort er bij heh. Goed, we zijn uit eten geweest en daarna weer het casino in (voel ik me weer een beetje thuis). Dinsdag had ik al een winst van 150 dollar en ditmaal was het maarliefst 600 dollar! Heb me dure duiklessen weer terug gegokt dus:) Daarna weer wezen feesten als beesten, vrijwel alles op mijn kosten, top avondje weer gehad:D

Ok, vrijdag was het dan zover! ik kon beginnen op de boot als een vrijwilliger. Dit hield in: 3x per dag de afwas, en het eetgedeelte schoonmaken. In het begin had ik het er erg moeilijk mee! want 1,5 uur met je hoofd naar beneden borden schoonmaken terwijl je zo zeeziek als de malle bent is vrij irritant! Maarja, zodra je dan het water in gaat is alles weer ok!:D Die avond was het halloween, de crew zei me nog dat ik een costuum mee moest nemen anders hadden zij er wel een voor mij.. Nou ik denk dus: "lekker makkelijk, hoef ik niks te kopen" nou en dat heb ik geweten.. Ik heb mijn middagduik in een "mankini" gedaan (een Borat-string) Wat een geweldige ervaring!! Haha stel mongolen op de boot:D De dagen daarna waren qua werk heel wat beter, de kok had super muziek op haar ipod en mijn collega afwasser was top gezeldschap!
Wat het duiken betreft heb ik ook echt goeie duiken gehad: Nachtduik waar ik omsingeld was door een groep haaien:| Spelen met een schildpad (kon hem ook voeren) die later vol in het gezicht zwemt van mijn buddy (was op zijn camera aant kijken:P). Head first langs een rots naar beneden zwemmen bij nacht en dan oppeens oog in oog met een giant morrae eel:P En nog zo veel meer!
Ik heb dus een geweldige tijd gehad op de boot.. Er was alleen een minder leuk einde..
Na mijn 23e duik had ik een probleem onder water, ik zat op ongeveer 20 meter en bij het omhoog komen wilde mijn oor niet automatisch equalizen. Dus met elke meter werd de druk van binnenuit groter en groter en uiteindelijk scheurde mijn trommelvlies! &@%#*@ zooi! dat doet pijn als de ziekte! Ik had dus een gat in mijn oor en kon bubbels uit mijn oor blazen:D dat was dan wel weer cool. Nou de conclussie was duidelijk: duiken zat er niet meer in voor mij en ik ben die dag gelijk naar huis gegaan. Vond het echt jammer om de crew gedag te zeggen! Heb het zo goed gehad, ik kom hier ooit nog is terug!
Helaas was ik mijn camera vergeten op de boot:( Andere mensen hebben wel wat gemaakt en die zullen het later sturen:)

Nou ik zat dus met een probleem, alle duikplannen die ik hier nog had vielen in het water: duiken met grote haaien die gevoerd worden, duiken naar een gezonken schip, duiken bij de Whitsunday islands enz enz.. kortom: het hele gebied tussen Cairns en Brisbane is een heel stuk minder aantrekkelijk voor mij geworden. Ja, ook Frazer island, want daar kan je alleen een auto huren op je 21e.. Vandaar dat ik vanochtend een beslissing heb genomen om gewoon te vliegen naar Brisbane:D Ik vertrek morgen om 9 uur en zal daar 3 uur later aankomen. "Laat het surfseizoen maar komen!!!:D"

Cheers:D

• 21 Oktober 2008 - 06:35

Tyn:

Ik denk dat ze die wetsuit van ver moeten halen met je bananenhakkers lichaam :D

Gewoon doen waar je zin in hebt. Elk moment van de tijd anders beleven. Je bent er goed in. Veel succes met de cursus.

Greetz Tyn

• 21 Oktober 2008 - 09:52

Miranda:

Hoi Lando,
    Wat maak jij veel mee zeg! Leuk om te lezen.
    Ben erg benieuwd naar je duikervaringen. Ik wil daar zeker ook eens gaan duiken.
    Veel reis/duik plezier

dikke kus.

• 22 Oktober 2008 - 20:59

Chris:

Hee Neef,

Supper mooie foto's je hebt het ckkr naar je zin denk :D

ik hoop dat je nog veel vette dikke meemaakt daar en een leuke tijd hebt:)

chris

• 23 Oktober 2008 - 11:00

Floor:

Heee Dikke,

leuk hoor.

• 23 Oktober 2008 - 11:25

Milou:

Hey Lan!

Kwam vandaag pas je site tegen, ben dus al een uur al je verhalen aan het lezen en je foto's aan het kijken. Vind het echt super(!) voor je. Wat een avonturen zeg.. (jaloers ;))
    Ik hoop dat het is wat je ervan verwacht had, maar volgens mij zit dat wel goed. Geniet ervan, en hopelijk zie ik je weer als je terug bent.

Kan je de snorkelfeestjes begeleiden bij SRO :D

X

• 23 Oktober 2008 - 21:27

Oma Delwel:

hallo schat ik heb een webcan dus kan je nu zien weer een dikke knuffelien .heel veel plezier
    oma

• 28 Oktober 2008 - 12:53

Wijnand En Annie:

Hoi. lando. wat een mooie foto.s van onderwater.Geniet er nog maar van. Groetjes uit Soest.

• 29 Oktober 2008 - 08:42

Miranda:

Wat een waanzinnige mooie foto's! Helemaal super dat je dit doet. Geniet ze!

• 29 Oktober 2008 - 08:45

Valerie:

Hi lieverd!

Kreeg je update via m'n mail. Heb je verhalen gelezen en de foto's bekeken.
    Want ontzettend gaaf, echt een goede beslissing van je geweest om weg te gaan:D!
    Ik ben zo jaloers op je!
    Sowieso dat je mij gaat leren duiken;)
    Ik hoor nog wel van je!

veel plezier nog!

kus

• 29 Oktober 2008 - 15:34

Oma :

hallo goof leuk he s.m.n ennen gaaf zo,n laptop alleen al voor jou kus oma

• 29 Oktober 2008 - 20:43

Birgit:

He Lando, waren zelf ook even weg dus ik had weer even wat te bekijken op jou site. Schitterende onderwaterfoto's. Kan je zo als ansichtkaart ofzo verkopen. Nog meer inkomsten buiten de casino en bootbaan ???? Geniet ze lekker op 't water en tot de volgende keer. XX Birgit.

• 29 Oktober 2008 - 22:51

Gerben:

hey baas,
    zie dat je echt eem vette tijd hebt:D geniet ervan kerel!!

Groetjes Gerb

• 31 Oktober 2008 - 04:06

Jeannine:

Heey Grapjas..

Gelukkig al mijn geld zat nog in mijn Bacpack;)!!
    Was gezellig gisteraaf:)!!
    En de foto's die jij hebt gemaakt zijn idd te gek!! Stuk beter dan mijn onderwater foto's;) haha..
    Heeel veel plzier op de boot:)!!
    Ik ga morgen ook.. naar de Maron Reef ofzoo..en ga daar ook een duik proberen! Ben benieuwd..

Jij voorzichtig doen!!

Kus kus

• 31 Oktober 2008 - 20:58

Lodewijk:

Man, wat ziet dat er super uit Lando. Echt heel veel verschillende dingen. Dat verhaal dat je zo maar met iemand aan de praat raakt, er daarna lekker gaat eten en zo, dat is echt mooi (je tocht met de bus naar Cairn). Ik heb genoten van de foto's en verhalen. Veel plezier nog !

• 04 November 2008 - 10:56

Erdi:

Landow! ik heb naar al je foto's gekeken. Egt maar ook egt vet ouwe:D
    Je moet snel weer trug komen want we gaan weer naar het schuimfeest in Dieka:P
    Ik hoor nog van je maat!
    x

• 05 November 2008 - 17:43

Knip-oog:

Geweldige verhalen.
    Veel succes en plezier nog verder daar!!!
    Groetjes uit de kapsalon,
    Sandra, Nancho en Sharon

• 05 November 2008 - 18:58

Nienke:

Have fun over there!
    Het is hier echt suuppeer saai!

kuss