Guatemala - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Guatemala

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

10 November 2013 | Guatemala, San Pedro La Laguna

Vulkanen, jungles, tempels, meren en een zeer kleurrijke bevolking. We zijn in Guatemala! Onder de backpackers is Guatemala vooral populair door de goedkope mogelijkheden om Spaans te leren en door de grootste Mayasite ter wereld, Tikal. Helaas wordt Guatemala door sommige nog als onveilig gezien door problemen jegens toeristen. Hier wordt echter door de overheid flink aan gewerkt en reizen in Guatemala is prima te doen. Dat komt goed uit, want dit land heeft enorm veel te bieden.

Samenvatting/route
Vanuit Mexico kan je op drie verschillende manieren Guatemala over land binnenkomen. Wij kozen ervoor om vanuit Palenque naar het noorden van Guatemala te reizen richting de grootste Mayaruïne ter wereld: Tikal. Na een zware reis (11 uur, bergen, dirtroad en ziek zijn) kwamen we, nadat ik de bus nog even een ander kleurtje had gegeven, aan in Flores; een klein kunstmatig eiland in de wat grotere plaats Santa Elena. Flores heeft naast de bijzondere vorm en ligging eigenlijk niet veel te bieden, toch zit het eiland vol met backpackers. Waar ze allemaal voor komen? De ruïnes van Tikal. Na een goede nacht te hebben geslapen besloten we een sunset tour te doen en dit bleek een heel verstandige keuze. Omdat vrijwel iedereen de (veel duurdere) sunrise tour doet, hadden wij als groep het gigantische terrein praktisch voor ons zelf. Wat Tikal onderscheid van de andere ruïnes is de enorme omvang. Tikal ligt in het middelpunt van het leefgebied van de Maya's en heeft vroeger gefungeerd als de hoofdstad van het rijk. Naast de omvang maakt de jungle (die Tikal als het ware opslokt) erg veel indruk en kent het vele mooie dieren zoals de tarantula die Lisa zelfs heeft vastgehouden! Ook de groep waar we mee waren beviel erg goed. Met enkele van hen zijn wij doorgegaan naar Semuc Champey waar wij midden in de jungle in simpele huisjes enkele dagen verbleven. Hier hebben wij een mooie hike gelopen, gezwommen in prachtige natuurlijke zwembaden en hebben we de dikste tocht door een grot ooit gemaakt. Met enkel kaarsjes een half volgelopen grot van enkele honderden meters diep door, wauw. Na Semuc Champey vertrokken we met veel te veel mensen in een veel te klein busje naar Antigua; een Spaanse koloniale stad die omringd wordt door diverse vulkanen. Een van deze vulkanen (Pacaya) heeft Lando samen met twee gasten van de groep beklommen. Na een korte hike sta je vanuit het niets ineens tegen een vrijwel non-stop uitbarstende krater te kijken. Helaas zonder lava, maar wat kan de natuur toch prachtig zijn. Antigua is een mooie stad, maar is op de meeste plaatsen erg toeristisch en kan flink prijzig zijn. De grote markt is echter spotgoedkoop en voelt echt authentiek. Antigua biedt veel goede mogelijkheden om Spaans te leren, maar we besloten om eerst verder te gaan naar San Pedro La Laguna aan Lago Atitlan. Wow, wat een goede beslissing. Het dorpje is erg gericht op het leren van Spaans (half zo goedkoop als Antigua) en er zijn tevens veel mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Daarnaast is de omgeving prachtig en heerst er een erg goede sfeer, we waren direct verkocht. Morgen beginnen wij aan onze Spaanse lessen en zullen we bij een gastgezin intrekken. We denken er aan dit drie weken te doen en er vanaf de tweede week vrijwilligerswerk bij te nemen. Voorlopig zijn wij hier dus nog niet weg.

Bevolking
Guatemala is een land van diversiteit. Er leven hier nog vele groepen oorspronkelijke Maya afstammelingen die in totaal maarliefst 23 verschillende talen spreken. Met name in het noorden leven verschillende stammen nog volledig afgezonderd van de wereld zoals wij deze kennen. De letterlijke vertaling van Guatemala is 'kleurrijk land' en de bevolking maakt deze naam waar. Vrijwel alle vrouwen en meisjes lopen in kleurrijke klederdracht en als er iets geverfd kan worden, dan wordt dit het liefst in de meest felle kleuren gedaan. Zo zijn alle chickenbussen (oude Amerikaanse schoolbussen waar werkelijk alles in wordt vervoerd) volledig omgetoverd tot halve kermisattracties en heeft ieder huis een andere kleur. De mensen in Guatemala zijn over het algemeen erg vriendelijk, maar lijken soms nog wat te moeten wennen aan de buitenlanders wat ze afwachtend of bescheiden doet overkomen. Wat betreft uiterlijk lijken de Guatemalesen veel op de Mexicanen, maar dan wat smaller. Iets waar je in Guatemala niet om heen kan zijn de kinderen. Er zijn er zo verschrikkelijk veel! Vrijwel iedere vrouw loopt met een in een doek gewikkeld kindje om haar lichaam en wat oudere kinderen spelen en krioelen overal. Hierbij moeten we toegeven dat de kinderen hier de schattigste en mooiste poppetjes zijn die wij ooit gezien hebben.

Natuur
Jungles, vulkanen, rivieren, stranden, meren, Guatemala heeft het allemaal. Met name het meer van Atitlan is buitengewoon mooi. Dit meer is oorpronkelijk een gigantische krater en wordt nu omringd door twaalf vulkanen waarvan drie grote. Vanuit iedere hoek ziet het meer er geweldig uit en er met een kano dwars doorheen gaan is een ervaring om nooit meer te vergeten. Een ander hoogtepunt in Guatemala is de jungle, tenzij je niet goed tegen (grote) insecten kan. Mega kevers, sprinkhanen, kakkerlakken, motten en spinnen vind je hier overal. Zo stond Lando in Semuc Champey in onze kamer op 10 cm na op een tarantula, haha, sweet dreams.. Naast insecten vind je hier veel mooie vogels, grote reptielen (die ook niet bang zijn even een kijkje in je kamer te nemen) en verschillende grote katachtigen waaronder poema's en luipaarden, deze zijn wij maar ontlopen.

Veiligheid
Voordat wij naar Guatemala kwamen hoorden we van enkele mensen dat het hier gevaarlijk kon zijn en ik geloof ook zeker dat dit het geval kan zijn. In de minder bekende steden heeft bijna ieder huis tralies voor de ramen en rollen prikkeldraad om hun dak en schutting heen. Toch hebben wij tijdens ons verblijf totaal geen problemen gehad. De veiligheid voor toeristen lijkt voor Guatemala een erg belangrijk punt te zijn (dit is niet gek gezien het feit dat toerisme de op twee na grootste bron van inkomsten is). Werkelijk overal staan bewakers en lopen militairen of speciale units van de politie door de straten van toeristische plekken. Deze mannen zijn werkelijk tot aan de tanden bewapend, nog nooit hebben wij zo veel wapens gezien. Zo wordt een klein supermarktje bewaakt door een bewaker met een shotgun en een bank door meerdere bewakers met zware machinegeweren. Of dit een veilig gevoel geeft, we weten het niet, maar het lijkt te werken. De enige verhalen die wij gehoord hebben waren over zakkenrollers, maar deze hadden met een beetje alertheid en een gezond wantrouwen allemaal voorkomen kunnen worden.

Budget
Guatemala is zo'n land waar wij als zuinige Nederlanders erg blij van worden gezien het feit dat wij bijna alles kunnen doen wat we willen zonder ook maar een seconde aan ons dagbudget te denken. Zo betaal je 6 euro voor een privekamer in San Pedro, 10 euro voor een busrit van 11 uur, 2 tot 4 euro voor een maaltijd en 80ct voor een Cuba Libre. Spaanse lessen in San Pedro zijn ook zeer goedkoop. Een week verblijf bij een gastgezin inclusief 3 maaltijden per dag en 5x 4uur priveles bij een goede school kost je nog geen 140 euro. De duurste plaats waar wij zijn geweest moet Antigua zijn, maar ook dit is prima met een klein budget te doen.

Hoogtepunt
Ook al heeft de prachtige natuur van Guatemala enorm veel indruk op ons gemaakt met Tikal, Semuc Champey, de vulkanen en het Atitlanmeer, is voor ons het reizen met onze groep toch wel het hoogtepunt. Het blijft zo bijzonder dat je tijdens het reizen zo snel relaties kan opbouwen en je snel leert aan te passen aan andere reizigers. Hoe mooi de natuur om je heen ook is, het zijn altijd de herinneringen met andere mensen die je het dichts bijblijven.

Op dit moment zijn wij nog in San Pedro La Laguna waar wij de aankomende weken weer terug naar school zullen gaan, onze welvaartbuikjes er af gaan sporten en we zullen proberen vrijwilligerswerk te vinden. Hierover meer in het volgende blog. Stay tuned.

Adios amigos,
Lando & Lisa

Ps: bedankt voor de leuke berichtjes, vinden wij leuk!

• 10 November 2013 - 18:09

Megan:

Hèheè gaan jullie eindelijk weer strakke buikjes trainen! Haha. Super om jullie verhaaltje weer te lezen schatten :)

• 10 November 2013 - 18:46

Pamela:

Wat heerlijk om jullie te volgen via dit prachtige verslag en de mooie foto's op fb. Lisa respect...die spin iehhh :-) succes met studie en geniet!

• 10 November 2013 - 19:23

Bonnnita:

Wat een goed en mooi verslag weer L&L
    Ik wordt hier zoo blij van.....knuffel
    Mama.

• 10 November 2013 - 20:57

Mommie:

Hee chica et chico,
    Mooi om weer te lezen! In gedachten reis ik mee en kan ik me heel goed voorstellen hoe fijn jullie het daar hebben. Succes met de Spaanse lessen en volunteers werk!

• 10 November 2013 - 22:24

Twan:

Supergaaf! Heel veel plezier en succes met de studie !

• 11 November 2013 - 09:06

Alie:

Weer een mooi verhaal! Superfijn dat jullie zo aan het genieten zijn, en succes (& veel plezier) met de cursus en het vrijwilligerswerk :)

• 11 November 2013 - 12:09

Ruben:

Veeeeeeettt

• 11 November 2013 - 21:15

Marianne:

hoi lieve skatjes,
    Wat een prachtige verhalen weer, super wat jullie allemaal meemaken zeg.( lekker die spinnen he!!) Ja het is geweldig dat je zoveel leuke reizigers tegen komt !!! dat is echt kicken............ nog heelveel plezier en veel succes met de spaanse les, ben heel benieuwd hoe het jullie gaat bevallen in het gastgezin. Geniet geniet geniet, dikke knuffel van ons WAlter & Marianne

• 12 November 2013 - 23:56

Miranda:

Wat een plezier beleven we aan het lezen. Volgend reisverslag in 't Spaans?

• 13 November 2013 - 02:03

Lando:

Haha, zo snel zal het niet gaan;) Misschien een stukje.

• 15 November 2013 - 19:46

Do!it@:

Olla Los viajeros,
    Geweldig om dit te lezen, ik krijg meteen een deja vu. Wat een mooi avontuur.
    Guatemala is inderdaad een prachtig kleurrijk land, ik zou zo in je rugzak mee willen reizen.
    Wat ik nog mis is de Quetzal of hebben ze inmiddels daar ook euro's/dollars o.i.d.? ook is het een prachtige vogel heb je m al gezien??
    Het ga jullie goed. Fijn als jullie strax spaans spreken, zal ook wel weer Quetzalen schelen.
    Want Gringo's betalen het dubbele.
    groetjes uit Schijndel
    ook van Dina en de rest van de Veldekus

• 21 November 2013 - 23:15

Oma:

Hallo schatjes vanmiddag lekker geBab,t. Genieten en leren (Spaans), mooie taal Voor jullie heerlijk genieten maar. Het is hier koud Dikke kus oma Delwel

• 24 November 2013 - 22:01

Marja En Ed:

geweldig wat jullie allemaal zien en beleven! Wat een ervaring! Boeiend geschreven ook! Veel succes bij de Spaanse les. Groetjes

• 29 November 2013 - 22:09

Addy Delwel:

hallo schatjes leuke foto,s hier alles oke onze tyd schiet ook op. ,,lekker hoor naar de warmte. ,genieten wij genieten van jullie reis verslagen ,,, dikke kus Oma Delwel