Costa Rica - Reisverslag uit San Isidro, Costa Rica van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Costa Rica - Reisverslag uit San Isidro, Costa Rica van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Costa Rica

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

07 Januari 2014 | Costa Rica, San Isidro

Met afstand het duurste en meest toeristische land van Centraal Amerika; Costa Rica. Zoals de naam doet vermoeden is het land rijk aan mooie kustlijnen, maar ook het binnenland kent een schitterende natuur. De hogere prijzen hebben het voor ons nodig gemaakt om een andere manier van reizen aan te nemen, een die ons heel erg goed is bevallen. Ook al zijn we hier kort verbleven, hier onze ervaring.

Route/samenvatting
De grensovergang van Nicaragua naar Costa Rica is erg gemakkelijk mits je een beetje voorbereiding hebt gedaan, doe je dit niet, dan staan er aardig wat scams voor je klaar. Deze scams zijn echter gemakkelijk te omzeilen en vele zijn ronduit lachwekkend. Enkel bij het binnenkomen van Costa Rica kunnen problemen ontstaan, hier moet je namelijk een bewijs tonen dat je het land zal verlaten (met andere woorden; koop een busticket voor veel geld die je nooit zal gebruiken). Gelukkig kregen wij een goede tip om een nep vliegticket te maken en deze te laten zien, het werkte. Bedankt Ben! Eenmaal in Costa Rica waan je je 20 jaar verder in tijd ten opzichte van Nicaragua. Het land is schoon, er is orde, het is er rustig en locals vinden je alles behalve interessant. De keerzijde is dat het hier ook een heel stuk duurder is dan alle voorgaande landen. Onze eerste stop werd Liberia, een rustig stadje waar we een dagje gerelaxt hebben voordat we doorgingen naar Heredia. Hier wonen onze vrienden die we in Granada hebben leren kennen; Ariel en Nattasha. Heredia ligt in de centrale vallei van Costa Rica en is, tezamen met veel andere steden en dorpen, vastgegroeid aan de hoofdstad San Jose. Met Ariel en Nattasha bezochten wij verschillende nationale parken, beklommen wij de Barva vulkaan, overnachtte we midden in een prachtig regenwoud en vierden wij oud en nieuw op een berg met uitzicht over de gehele centrale vallei. Na een geweldig verblijf van 8 dagen gingen wij door naar het zuiden. Via couchsurfing (een website waar mensen een slaapplek aanbieden voor reizigers) kwamen wij in contact met een jong Nederlands/Belgs gezin woonachtend in Isidro de el General. Met Arine, Pierre en hun twee jonge kinderen spendeerde wij een dag aan een mooie rivier en konden wij aanschuiven bij twee heerlijke bbq's. Dit was onze eerste ervaring met couchsurfen en het beviel ons meer dan goed, dit willen we zeker vaker gaan doen! Na een verblijf van twee nachten gingen wij verder naar het laatste land van Centraal Amerika: Panama.

Activiteiten en bezienswaardigheden
Costa Rica heeft enorm veel te bieden als het gaat om natuur. Van tropische regenwouden naar koude cloudforrest naar bloedhete jungles, vulkanen, droge woestijnen en mooie stranden... Het is mogelijk alles in een dag te zien. Niet gek dus dat het toerisme hier al jaren de grootste bron van inkomsten is. Costa Rica kent met al deze natuur dan ook tal van activiteiten, populair zijn ziplinen, raften, de hotsprings, het beklimmen van de Arenal vulkaan, tal van jungle tours en natuurlijk de kustlijnen waar goed gesurfd kan worden. Wij hebben er echter bewust voor gekozen de populaire activiteiten volledig te omzeilen. De periode dat wij hier waren viel namelijk midden in het hoogseizoen en prijzen reizen in de toeristische gebieden dan volledig de pan uit. Daarnaast valt er zo veel te zien in dit land dat we de gok namen dat minder toeristische parken minstens net zo mooi zouden zijn, wij denken een goede keuze te hebben gemaakt.

Bevolking
Wat de Ticos (mensen uit Costa Rica) van voorgaande bevolkingen onderscheid is absoluut het bezit van geld. Armoede komt minder (zichtbaar) voor en het leven is over het algemeen minder zwaar in vergelijking met de rest van Centraal Amerika. Dit maakt secundaire problemen als bijvoorbeeld uiterlijk en sociale status belangrijker dan in de voorgaande landen en dat is goed zichtbaar wanneer je door de straten loopt van de grotere steden. Mensen in Costa Rica zien er over het algemeen verzorgd en gezond uit en het is zeldzaam om tijdens een wandeling géén sportende mensen te zien. Dit geldt met name voor de centrale vallei waar beduidend meer geld is dan in de kleinere dorpen of het platte land. Costa Rica heeft zo'n 5 miljoen inwoners waarvan 1 miljoen afkomstig uit Nicaragua en veel andere uit de Verenigde Staten, indiginous zijn hier zo goed als niet te vinden. Dit maakt de bevolking gemeleerd, maar duidelijk 'westerlijker' dan de voorgaande landen. De mensen die wij hebben leren kennen waren allemaal erg vriendelijk en onze hosts waren ronduit fantastisch als het gaat om gastvrijheid.

Budget
Costa Rica is absoluut het duurste land waar wij tot nog toe zijn geweest. De goedkoopste dorms (buiten het toeristische gebied) liggen rond de €8 per persoon, een 3 uur durende busrit kost €6, de goedkoopste fles rum €10 en een kilo gehakt maarliefst €9! Al liggen de prijzen alsnog lager dan de Europese standaarden, vergelijk je het met prijzen in bijvoorbeeld Nicaragua dan is het een enorm verschil. Pluspunt is wel dat alles van goede kwaliteit is, accommodatie voorzien is van alle gewenste middelen en bussen ronduit luxe zijn.

Natuur
Wat natuur betreft scoort Costa Rica erg hoog. Er zijn enorm veel nationale parken, een stel vulkanen, mooie stranden, tropische regenwouden, vele zeldzame dieren, talloze vogels en ga zo maar door. Ook lijkt de natuur goed onderhouden te worden door zowel de rangers als de bezoekers, Ticos zijn trots op hun natuur en zij willen dit dan ook beschermen. Onze mooiste ervaring wat betreft natuur was toch wel het bezoek aan het regenwoud. Modderig en zeiknat, maar een diversiteit aan natuur die wij niet eerder gezien hadden, heel uniek.

Veiligheid
Costa Rica heeft in tegenstelling tot de buurlanden in de jaren 70-90 geen burgeroorlog gehad. Hierdoor zijn er veel minder wapens aanwezig en dat is op straat goed te zien. Beveiliging wordt enkel uitgeoefend door politie (het land heeft geen leger) en deze zien er, in tegenstelling tot de overige landen, niet uit alsof zij klaar staan om oorlog te voeren. Criminaliteit is net als overal ter wereld wel aanwezig, maar vormt geen groot probleem.

Hoogtepunt
Het verblijf bij onze vrienden in Heredia was absoluut de mooiste ervaring. Met Ariel en Nattasha hebben we enorm veel gezien en in deze korte periode zijn echte vriendschappen ontstaan. Het is zo bijzonder dat je na een gezellig avondje in een ander land ineens ruim een week in iemands huis mag wonen en alles samen deelt. Wat leven er toch fijne mensen op deze wereld en wat is reizen toch geweldig.

Op dit moment zijn wij in Panama waar wij tot de 21e van januari zullen blijven, hierna vertrekken wij naar Zuid Amerika. In Panama willen wij in ieder geval een paar flinke hikes maken (liefst meerdaags en zo hoog mogelijk), want er wacht in het volgende land namelijk een héle hoge berg op ons.

Liefs en stay tuned,
Lando & Lisa

• 07 Januari 2014 - 23:11

Miranda:

Hallo boy & girl, doe Tina en haar tweelingbroer Roy de groeten !

• 09 Januari 2014 - 10:49

Marianne :

Hallo lieve skatjes,

Wat een prachtig verhaal over Costa Rica, dat staat ook nog steeds op mijn lijstje. Ook heel leuk dat jullie daar bij vrienden zijn geweest, dat is wel heel bizonder he. Zo beleef je het allemaal veel intenser!!
    Lieve skatjes mail jullie snel wat langer, wil jullie alleen maar heelheelveel plezier wensen en geniet geniet!
    hou heelveel van jullie dikke kus,
    Marianne en natuurlijk ook Walter

• 09 Januari 2014 - 13:52

Oom Huub Uit 's-Hertogenbosch:

Hoi wereldreizigers, Wat super dat jullie zo'n prachtige reis aan het maken zijn.
    Geniet er maar van, helemaal te gek!!!
    Groetjes
    Oom Huub en Tante Annemie