Don Det - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Don Det - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Don Det

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

22 Juli 2011 | Laos, Vientiane

Ok daar ben ik weer! Ditmaal vanuit Siem Reap, Cambodja. Cambodja? Ja, we hebben veel, heel veel kilometers gemaakt de afgelopen dagen.

We vertrokken vanuit Vang Vieng per VIP bus, VIP heeft hier een andere betekenis dan in de moderne wereld.. Niet zoals je het zou verwachten, zeker niet zoals het plaatje de bus weergeeft en al helemaal niet op tijd! Ach ja, tranquillo, we zijn op vakantie heh.

Goed, 1 uur nadat de bus zou moeten vertrekken kwam hij dan eindelijk aan. Op naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Deze rit duurde een goede 5 uur. Eenmaal aangekomen in Vientiane moesten we nog even een kwartiertje (werd dik een uur) wachten op de volgende bus, de nachtbus richting Pakse. De nachtbus hier is heel cool, het is namelijk een slaapbus! Dus iedereen in een bed, klinkt cool, kan het ook zijn als je een Aziatisch postuur hebt.. Ben en ik pasten namelijk NO WAY samen in een eenpersoons bedje van 170cm lang! Gelukkig kon ik ergens anders in de bus crashen en heb ik prima geslapen. Eenmaal aangekomen in Pakse, weer een goeie 13 uur later, was het tijd voor nog een bus. Ditmaal een minibusje die ons zou brengen naar 'the fourthousand islands', een gebied waar de Mekong rivier op zijn breedste punt is en honderde eilandjes de rivier splitten. In dit gebied ligt een eiland die onze aandacht trok: Don Det.
De Lonely Planet omschrijft dit eiland als het 'chill mekka' van Laos. Daar waar je in je hangmat aan de Mekong niets anders doet dan relaxen en bijkomen. Dat bijkomen hadden we nodig van Vang Vieng dus dat kwam heel goed uit!

Maargoed, we waren er nog niet. De minibus, daar waren we. Deze bus zou ons in anderhalf uur 'ongeveer' daar bregen. Dit werden er uiteindelijk bijna 5! Haha geweldig, ik hou van dit land! De auto ging steeds kapot waardoor de bestuurder iedere keer lekker de tijd nam om hem weer aan de praat te krijgen. Leuke ervaring.

Eindelijk aangekomen in Don Det, ook nog een stukje met de boot gegaan, hebben we gedaan waar we voor kwamen. Chillen. Huisje aan het water, hangmatten ervoor, boekje erbij, toppie. Ook hebben we nog fietsen gehuurd om het eiland en het eiland naast Don Det, Don Kong, te verkennen. Mooie natuur, alles nog ver achter in de tijd en een brute waterval. Prima tochtje.

Chillen is heerlijk, maar wel maar voor korte tijd anders wordt het saai. Dus de volgende dag weer verder: op naar Cambodja!

Deze reis duurde lang, heel erg lang (16 uur). De gehele reis ging overdag, dus slapen was er niet bij. Het ging als volgt: van Don Det naar de grens, vervolgens naar Kratie, daarna naar Kampong Cham en als laatste naar de eindbestemming Siem Reap. Mijn god wat een reis! De bussen werden bij iedere wissel slechter, zo zaten we in de laatste bus met veel te veel mensen en moesten de tassen er ook nog is bij. Tel daarbij op dat de bankjes van hout met leer waren, de lampen om de 10 min aan en uit gingen, de film in het chinees was, de bus voor met Fransen zat, de airco het alleen deed wanneer hij er zelf zin in had en de weg vol met gaten en wilde dieren zat.. Heerlijke ervaring:P Bijna decubitus aan me kont aan overgehouden maargoed.

Tijdens deze reis wel heel erg veel van het land kunnen zien. Cambodja heeft, in tegenstelling tot Laos, een veel groter verschil tussen rijk en arm. Het gedeelte waar we Cambodja in kwamen was nog heel erg terug in de tijd. Echt huisjes van bamboe en stro. De grote steden zijn echter modern en lijken veel op de Thaise steden.
Vanaf Vientiane (Laos) was het net alsof je in Age Of Empires beland was en per stadje een tijdperk achteruit ging. Nu zitten we in Siem Reap in veruit het meest luxe hotel van de gehele trip.

Morgen, nouja, zometeen al, gaan we naar de grote tempels van Angkor Wat en Ta Phrom. Dit belooft super te worden. We gaan er om 5 uur 's ochtends heen om de zonsopkomst te zien.

Laturs!

Oh enne, leuke berichtjes! Thnx:D Doe zo verder.

• 21 Juli 2011 - 19:00

Je Vader:

Wat mooi allemaal. Ook goed om te ervaren dat reizen niet altijd even gemakkelijk verloopt en soms erg lang kan duren.
    Och was ik maar student. Nauwelijks geld en wel de wereld bereizen. Doe w.s. iets verkeerd!! Have fun!

• 21 Juli 2011 - 21:25

Keuliebeulie:

haha dat jij het volhoud terwijl het steeds slechter met die bussen ging.
    ik vind het masterlijk gast!!!
    hou de fun erin succes verder!

• 23 Juli 2011 - 01:16

Robin:

Leuke verhalen! Mooi dat je het naar je zin hebt! Veel plezier nog lieverd! =)