Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

22 Juli 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na de bizar lange reis, zoals beschreven in het vorige verslag, zou de logische volgende stap zijn om even wat uit te rusten. Dat doen we dus (nog) niet!

Siem Reap, de een na grootste stad van Cambodja, heeft voor de cultuurfreaks heel erg veel te bieden. Zo ligt Angkor Wat, het achtste wereldwonder, in de buurt. Deze tempel hebben we dan ook natuurlijk bekeken, en wel om 5 uur 's ochtends!

De voorafgaande avond hadden we met een tuk-tuk chauffeur afgesproken dat hij ons op zou halen om 5 uur, om daarna de zonsopkomst te zien bij Angkor Wat en ons vervolgens de gehele dag overal heen te rijden.
Zo ging het dus net niet helemaal.
Onze orriginele tuk-tukkert kwam niet opdagen. Gelukkig voor ons kwam er een andere gozer voor niets opdagen, zijn klanten kwamen niet meer. Wij hadden iemand nodig en hij had geen klanten. Bingo, we hadden een chauffeur.

Op naar Angkor dus. Deze tempel is mooi, echt heel erg mooi. Zoek voor de gein maar eens op op google. Wel jammer dat alles vol stond met Chinezen, maarja, die krijg je er bij alle mooie dingen gratis bij.
Na Angkor Wat gingen we nog naar een drietal andere tempels, waaronder Ta Phrom, de tempel waar 'Tomb Raider' is opgenomen. Deze tempel is als het ware 'opgegeten' door de jungle. Allemaal bomen die over de ruines heen zijn gegroeid. Hele mooie ochtend!

Vervolgens hadden we nog een halve dag een tuk-tuk tot onze beschikking. Ik had gehoord van een Floating Village hier in de buurt die indrukwekkend scheen te zijn, dus die gingen we maar eens bezoeken.

Indrukwekkend was dit drijvende dorp zeker. In het begin was het allemaal mooi om te zien. Dit dorp heeft werkelijk alles op het water staan. Bootmakerijen, varkensstallen, eenden, vis kwekerijen en zelfs een krokodillenboerderij. Tot zo ver heel gaaf om te zien.
Ik wist van dit dorp dat het gebruikelijk was voor touristen om iets te doneren bij het lokale schooltje, dit om ons westerlingen een gevoel te geven dat we 'goed' bezig zijn. Mooi idee, in werkelijkheid gaat het echter niet zo. We kochten iets van 20 zakjes chips om uit te delen. Eenmaal aangekomen begonnen de kinderen van het schooltje helemaal leip te worden, elkaar te duwen, aan elkaar te trekken en elkaar te slaan. Dit was echt een kutervaring! Heel zielig om te zien. Vanaf dat moment kwamen er ook constant bedelaars aan onze boot hangen en werd de sfeer even 180 graden omgedraaid. We voelde ons echt slecht en misplaatst. Het eerste gedeelte was leuk/mooi om te zien, vanaf het schooltje voelde het meer als een soort freakshow waar wij als rijke 'falang' door heen konden paraderen en de inwoners als een soort van beesten konden bekijken.
Eenmaal aan wal ging het bedelen weer flink door. Dit werd gedaan door kleine kindertjes die waarschijnlijk gewoon 'werken' voor een baas. Misselijkmakend.

Goed, de hoogtepunten van Siem Reap zijn dus de tempels van Angkor Wat en the floating village. Deze hebben we al gezien.. Is het nodig om in Siem Reap te blijven? Nee.

Over iets minder dan 2 uur vertrekt onze slaapbus naar de kust, naar de stranden van Sihanoukville! Eindelijk wat zon pakken!! We zijn nog zo wit als melk dus dat wordt tijd ook!

C'Ya!

• 22 Juli 2011 - 16:24

Angelique:

volg je verhalen/ ervaringen op de voet.
    in een woord geweldig!
    Blijf schrijven, want is erg leuk om te volgen

• 23 Juli 2011 - 23:24

People From Latvia:

Hebbe ze daar ook hardcore ?

• 03 Augustus 2011 - 09:12

Inge:

He Lando en Ben!!
    ff de verhalen gelezen! wordt er redelijk jaloers van;)
    geniet van de komende weken, maar daar hoeft niemand zich volgens mij zorgen om te maken:)
    x