Argentinië - Reisverslag uit Posadas, Argentinië van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Argentinië - Reisverslag uit Posadas, Argentinië van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Argentinië

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

10 April 2014 | Argentinië, Posadas

Wijn, steak, tango en voetbal. We zijn in Argentinië! In het vorige verslag gaven wij aan zo snel mogelijk naar Uruguay te reizen om daar dollars op te nemen. Het plan was om deze op de zwarte markt tegen een hogere prijs te verkopen, maar we vonden uiteindelijk een betere optie waardoor we het land tussentijds niet uit hoefden.

Samentatting/route
Vanuit Chili kwamen we door het Andesgebergte Argentinië binnen. De eerste stop werd Mendoza, ook wel de wijnstad van Zuid Amerika met de ruim 1600 bodegas. Natuurlijk was ons doel hier het proeven van de wijnen en het liefst zo veel mogelijk. Samen met een leuk Zwitsers stel bezochten we per fiets een aantal kleinschalige wijnproducenten en deden we wat officiële proeverijen. Ook al is het decadente geblabla rondom het wijnproeven absoluut niet mijn ding, de tocht bleek een hele leuke ervaring. Na een hele dag vol fietsen, olijven eten en uiteindelijk flink zuipen kwam onze Gooise kroegentocht eindelijk tot een eind, althans, dat dachten we. Bij het inleveren van de fietsen (mr. Hugos) kregen we van mr. Hugo himself nog twee flessen wijn mee, top, dat kon er nog wel bij... Na een stevig ontbijt de volgende dag besloten we weer te gaan liften, ditmaal richting Buenos Aires. Na 4 verschillende liften kwamen we de eerste dag aan in Villa Mercedes, een stad waar werkelijk niks te beleven valt en we zo snel mogelijk weer weg wilden. Na een goede nacht slaap vertrokken we richting de snelweg voor een succesvol dagje liften, althans, dat hoopte we. De eerste lift kregen we pas na ruim 2 uur langs de weg te hebben gestaan en bracht ons slechts 25km verder. De volgende lift kregen we weer pas een uur later en bracht ons ergens halverwege Vicuña Mackenna en Laboulaye in the middle of nowhere. Hoe lang we hier uiteindelijk hebben gestaan weten we niet, maar het was een flinke tijd en de temperatuur was niet te harden. Auto's en vrachtwagens reden maar weinig voorbij en de gene dié langs reden zwaaiden vrolijk naar ons terwijl wij verbrand en uitgedroogd langs de weg stonden, wat een kutzooi! Toen we op het punt stonden een slaapplek te zoeken in de bosjes stopte er plots een vrachtwagen die ons helemaal tot Junin kon brengen. Top, de aanhouder wint zullen we maar zeggen. Onze hitch bleek een toffe vent en kookte al rijdend wat echte maté voor ons (lokale drank). Eenmaal aangekomen in Junin was het al laat en het gedeelte waar wij afgezet werden zag er vrij ghetto uit. We vroegen een oudere man of hij een taxi kon bellen, wat bleek, hij wilde ons ook zelf wel naar een goedkoop hostel brengen. Wederom geluk. De laatste dag liften betrof slechts 240km naar Buenos Aires en bleek een geweldige dag te worden. Vrijwel direct stopte er twee hilarische oude mannen in een nog oudere auto die ons zo'n 40km verder brachten. Hierna vonden we weer direct een stel truckers die ons 150km verder konden brengen door een landschap dat erg veel lijkt op Nederland. De laatste hitch bleek de beste ooit. Een jonge gozer wilde ons met zijn sportwagen tot aan de voordeur van een hostel midden in de stad brengen ook al was dit een flinke omweg voor hem. Super, echt niets kon beter. Nogmaals: liften is het helemaal. Vaak hoor en lees je wel eens quotes als "it's the jouney that matters, not the destination" en daar sluiten wij ons helemaal bij aan. Veel mensen pakken tijdens het reizen binnenlandse vluchten of 20+ urige bussen, naar onze mening is dit echt zonde. Door het liften (inmiddels ruim 3000km!) zagen we plekken die we anders nooit zouden zien, ervaarden we veel nieuwe dingen, is ons Spaans aanzienlijk verbeterd en leerden we de meest vriendelijke en échte mensen kennen.

In Buenos Aires namen we contact op met een Nederlandse vrouw waarbij we voor een goede rate Argentijnse pesos konden kopen. Dit trucje, zie kopje 'Budget', maakt reizen in Argentinië een stuk voordelinger en heeft ons in totaal zo'n €160,- bespaard. Daar worden wij blij van! Buenos Aires is een grote en drukke stad met een vrij relaxt ritme. Wat ons betreft is de stad een grotere versie van Santiago de Chile, al zullen de Argentijnen en Chilenen het hier nooit mee eens zijn. We hingen wat rond in parkjes en bezochten wat populaire plekken waaronder de wijk La Boca, een bijzondere begraafplaats (waar oa. Evita begraven is) en het huis waar de Nederlanse serie Julia's Tango is opgenomen. Omdat Lisa hier altijd fan van was konden we dit huis niet overslaan en na een kort gesprekje kregen we zelfs een rondleiding door het hele huis. Na Buenos Aires pakte we de trein richting Cordoba. We hoorden dat deze bijna 20 urige rit vreselijk kon zijn, maar dat viel reuze mee. Wij vonden het wel gezellig met alle jammende Argentijnen en de grond bleek uiteindelijk best lekker te liggen. Het is maar wat je er van maakt zullen we maar zeggen, daarnaast kan het voor een paar euro gewoon niet mis gaan. In Cordoba zagen wij onze Zwitserse vrienden weer en bezochten we samen het oude woonhuis van onze held Ché Guevara in Alta Gracia. Heel cool om te zien en grappig hoe de informatie hier, in Cuba en op internet net allemaal weer anders weergegeven wordt. Na nog wat gezellige dagen vol goede BBQ's namen we weer afscheid van onze vrienden en reisden we per bus via Paraná en Concordia naar het dorpje Mercedes. Hier verbleven wij een nachtje om vervolgens de dag daarna naar de Iberá wetlands te gaan, althans, dat was het plan. Door zware regenval bleek het onmogelijk hier te komen. Dit was even balen, want we zaten nog met een stapel peso's die op moesten (buiten Argentinië geen drol waard). We besloten weer een aantal bussen te pakken naar Puerto Iguazu om de Iguazu watervallen vanaf de Argentijnse kant te bekijken, maar dit werd hem helaas ook niet. Er was zoals wel vaker in Argentinië weer eens een strike.. in heel het land reden er geen bussen voor minimaal 2 dagen. Wel wilden allerlei corrupte mensen ons 'helpen' voor belachelijk veel geld. We dachten fuck deze shit, wij lopen naar Paraguay en die peso's maken we later wel op bij de Iguazu falls.

Bevolking
Argentijnen kom je in heel Zuid Amerika tegen. Ze staan voor stoplichten te jongleren, verkopen zelfgemaakte sieraden, zijn vaak stoned, reizen in groepen en kunnen vrij asociaal en luidruchtig zijn (wat dat betreft zijn het net Israëliërs). Argentijnen in het thuisland zijn een stuk gemoedelijker en vriendelijker. Ze zijn gastvrij, behulpzaam en maken graag een praatje met je. Dit laatste kan soms echter moeilijker zijn dan je denkt. Net als de Chilenen hebben ook de Argentijnen hun eigen versie van het Spaans. In plaats van de 'll' als 'j' uit te spreken gebruiken ze hier de 'sjè' en dat maakt het erg lastig om ze te verstaan. Een onderwerp waar iedere Argentijn van begint te stralen is natuurlijk voetbal. Ze zijn er heilig van overtuigd dat ze dit jaar wereldkampioen zullen worden met hun godenzoon Messi. Ook Nederland heeft trouwens een goede kans met Van Persie, Robben, Sneijder en Ruud Gullit... Yeah right. Een andere bekende is Máxima. Op de een of andere manier weet iedereen wel wat over haar te vertellen en zijn ze heel trots dat hún Máxima nu de koningin van Nederland is.

Veiligheid
Argentinië en Chili zijn prima landen om door heen te reizen wat betreft veiligheid. Sommige wijken in grote steden kennen wat problemen (waaronder het populaire La Boca in Buenos Aires), maar dit is niks speciaals. Grappig is dat Argentijnen, en ook Chilenen, geregeld aangaven dat we heel voorzichtig moesten zijn en dat overal gevaar schuilde. Wellicht dat onze perceptie wat betreft veiligheid na ruim 6 maanden Latijns Amerika enorm veranderd is, want wij delen deze mening absoluut niet. Prima te reizen hier.

Budget
Argentinië behoort tot de duurdere landen van Zuid Amerika en is wat kosten betreft ongeveer gelijk aan buurland Chili. Echter, voor reizigers kan Argentinië goedkoper uitvallen door gebruik te maken van de devaluerende peso. Argentijnen zien hun geld ieder jaar zo'n 20% minder waard worden en verliezen het vertrouwen in hun geld. Hierdoor kopen de Argentijnen massaal sterker geld voor een hoge prijs. Een voorbeeld: officieel is 1 dollar 7,9 peso waard, op de 'blue market' wordt 1 dollar voor (op moment van schrijven) 10,4 peso gekocht en in het zwarte circuit kan het nog hoger oplopen. Al met al blijft Argentinië een van de duurdere landen waar wij tot nog toe zijn geweest. De goedkoopste privékamers kosten zo'n €22-29, dorms €7-9 een goedkope maaltijd in een restaurant €6-9 en een busrit van 14 uur maarliefst €65. Het goede nieuws is dat sommige dingen echter enorm goedkoop zijn. Een 18 uur durende treinreis in de laagste klasse kost slechts €3, een fles wijn is al voor €2 euro in een restaurant te koop en een dikke filetsteak van 1200gr kost nog geen €10,- bij de slager.

De keuken
In het vorige kopje kwam het al aan bod; Argentinië is het land van vlees en wijn. Beide zijn in overschot te vinden en van uitstekende kwaliteit. Voor het eerst in onze reis zijn ook de koolhydraten niet meer overaanwezig en komen ze meestal uit slechts één bron. Populaire straatmaaltijden zijn net als in Chili de 'completo' (een hotdog met allerlei vage toevoegingen en mega veel saus), empanadas (deeg gevuld met vlees) en mijn persoonlijke favorieten: chorripan en broodje steak! Patagonië Tijdens onze reis door Zuid Amerika zijn we veel mensen tegengekomen die ons de beste verhalen vertelden over het zuiden van het continent. Prachtige foto's van gletsjers, bergen, meren, wildlife en allerlei toffe outdoor activiteiten. We wisten van Patagonië en ook dat het voor deze reis geen optie zou zijn wat betreft het seizoen en ons budget. Wel weten we zeker dat Patagonië ooit nog eens door ons bezocht zal worden. Voor hikers moet dit echt de meest perfecte plek op aarde zijn.

Vandaag zijn wij dus aangekomen in Paraguay en tot nog toe voelt het heel goed, stukken relaxter, goedkoper en vriendelijke mensen die weer verbaasd kijken wanneer ze een toerist te zien. Eens zien wat het land ons te bieden heeft!

Groetjes,
Lando en Lisa

• 11 April 2014 - 07:12

Ed En Marja:

Mooi verhaal, bijna het einde van de trip door zuid Amerika gekomen, denken wij. Nog veel plezier in de finale. Gr. Marja en Ed

• 12 April 2014 - 11:08

Jaco:

Mooie belevenissen
    Maar die supergrote waterval nog wel proberen te bekijken
    Jxxxx

• 13 April 2014 - 05:45

Ruben:

Prachtig om te lezen weer! En de keren dat je 2-3 uur staat te wachten op een lift kunnen inderdaad frustrerend zijn, maar dacht weegt niet op tegen de intieme en relaxte manier van reizen die je ervoor terugkrijgt. Geniet nog even van de laatste weken in zuid-amerika!

• 13 April 2014 - 13:27

Wampie:

Mooi verslag en fijn om te lezen,succes de laatste weken in Zuid Amerika en wachtend op het laatste verslag van Z Amerika de gr uit Soest annie en wampie.