Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

27 Maart 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na wederom een heerlijke maand vakantie op het Thaise eiland Koh Chang werd het voor ons tijd om de reis weer te hervatten. Onze bestemming: Cambodja.

Na het ontlopen van wat scams aan de grens kwamen we aan op Koh Kong. Hier viel ons als eerste op dat de Thaise netheid en orde in dit deel van Cambodja nog niet is aangekomen. That's how we like it! We vonden een goedkoop hostel die er, zoals wel vaker met goedkope hostels, niet al te fris uit zag. Never mind, dat hoort er allemaal bij. Totdat Lisa het gevoel kreeg dat er bedbugs waren (aan een vrouwelijke intuïtie moet altijd gehoor gegeven worden..). We zochten wat reviews op Tripadvisor en wat bleek: een recente geschiedenis betreffende bedbugs. Na een ervaring met deze ellendige beesten in Nicaragua besloten we nog even goed de kamer te inspecteren, dit wilden we niet nog een keer meemaken. Vrijwel direct zagen we bloedvlekken op het matras, een matras in 'quarantaine' op de gang en zelfs een aantal dode bedbugs van wel 4mm op ons eigen bed. Wegwezen dus!

Een jeukvrije nacht en een wandeling door het nietszeggende dorpje de volgende dag deed ons al snel besluiten om door te gaan naar Sihanoukville. Deze stad heb ik 4 jaar geleden bezocht en er is weinig veranderd. Mensen komen er nog steeds met maar één doel: naar de klote gaan. Dit lijkt overigens het enige waar de 'backpacker' scene in Zuidoost Azië nog om lijkt te gaan. Vrijwel iedereen doet het zelfde, kleed zich het zelfde, neemt de zelfde tattoos, reist de zelfde route en proberen allemaal in hun eigen manier 'uniek' te zijn. 'Same same, but different?', no fucking way. Anyway, iedereen moet lekker doen wat hij/zij wilt, wij doen er alleen niet aan mee. We stapten dus al snel op de boot naar Koh Rong, het schijnbaar magische eiland aan de kust van Sihanoukville waar iedere reiziger in dit gebied lyrisch over spreekt. Wat bleek: same same. Ja, het eiland is heel erg mooi, maar geweldig? Not so much. Het eiland is duur, de locals (?) lijken zich vreselijk te ergeren aan de toeristen en er heerst een aardige blabla popiejopie-cultuur. Wij zien goed dat dit voor veel mensen the place to be is, ons deed het gewoon niet zo veel. Alhoewel we er 3 leuke dagen hebben gespendeerd en een aantal coole mensen hebben leren kennen, waren die 3 dagen voldoende.

Aangekomen in Costa del Sihanoukville namen we een tuktuk naar Otres, het veel rustigere gedeelte van deze regio. Hier hebben we een ruime week heerlijk vakantie gehad die we afsloten met een overnachting in een open boomhut op nog geen 5 meter van de zee af (Stijn en Anouk, bedankt!).

De volgende bestemming werd Kampot, een rustig stadje gelegen aan een rivier, waar twee bekenden van ons wonen. Met hen hebben we twee gezellige dagen gehad voordat we naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, doorgingen. In Phnom Penh bezochten we The Killing Fields en Tol Slueng, ofwel de S21 martelgevangenis die tijdens de heftige Kmer Rouge periode onder leiding van Pol Pot een groot deel uitmaakten van de verwoesting van het land. Met name het bezoek aan The Killing Fields doet je realiseren wat voor een gruwelijkheden de mensheid elkaar heeft aangedaan. De grote massagraven gevuld met lichamen van mensen die op koelbloedige wijze vermoord werden en bomen waartegen kinderen doodgeknuppeld werden. Vreselijk, zeker omdat dergelijke '(etnische) zuiveringen' vandaag de dag ook nog steeds en masse voorkomen in andere delen van de wereld. Cambodja is er gelukkig bovenop gekomen, al zullen de mentale wonden nooit volledig uitgewist kunnen worden.

Nadat we in Phnom Penh onze visa voor China op konden halen vertrokken we naar Siem Reap. Deze stad is bekend om de tempels van Angkor en voelt aan als iedere andere toeristische stad, maar dan met een hele relaxte vibe. Natuurlijk bezochten we de tempels en wederom hebben ze me doen verbazen. Waarom dit niet een van de 7 wereldwonden is begrijp ik niet. Het is wat mij betreft na Machu Pichu de mooiste ruine/tempelcomplex ter wereld. De grootsheid, de diversiteit en de staat waarin de tempels verkeren is gewoon prachtig.

Met de tempels van Angkor sloten wij onze reis door Cambodja af.We zien goed dat Cambodja voor veel mensen the place to be is. Het reizen is makkelijk en voorgekauwd, de mensen zijn vriendelijk, het land heeft leuke en mooie plekken te bieden en overige reizigers zijn er in overvloed. Dit kan alles zijn wat je zoekt als je bijvoorbeeld voor het eerst op reis gaat. Voor ons zat er echter geen uitdaging in en waren wij het gros van de overige reizigers al snel zat. Cambodja is een van de weinige landen waarbij wij vrijwel zeker weten dat we er niet terug te zullen komen.

Overigens valt Cambodja ook niet meer onder de super-lowbudget bestemmingen. Het toerisme is erg ontwikkeld en prijzen zijn aan de hoge kant (vergeleken met de buurlanden). Accomodatie, tripjes, vervoer en maaltijden zijn met 4 jaar geleden gemakkelijk verdubbeld. Daar komt bij dat de Euro geen drol meer waard is ten opzichte van de dollar en je in Cambodja betaalt met dollars.

Op dit moment zitten we in Bangkok (4e keer deze reis) en vliegen we 30 maart naar Hong Kong, hier hebben we super veel zin in!

Groetjes,

Lando en Lisa

• 27 Maart 2015 - 12:57

Bonnita:

Jullie zijn duidelijk ervaren reizigers.....
    Op nu naar een nieuwe bestemming...China, veel plezier daar!

• 01 April 2015 - 05:55

Mom:

Het is wat je zoekt en wil! Er zijn veel plaatsen off the beaten track!

• 03 April 2015 - 19:55

Frans:

Dat je na verloop van tijd wat blasé wordt is een herkenbaar verschijnsel. En wat Mom zegt klopt, er zijn nog heel veel andere plaatsen off the beaten track. Die daarna ook weer door de massa bezocht worden en de cirkel is weer rond. Dat Cambodja geen uitdaging meer bood stemt tot nadenken en bezinning. In ieder geval een geweldige tijd in Hongkong gewenst. Daarna naar China neem ik aan?

• 05 April 2015 - 04:45

Lisa:

Ik denk dat in alle reacties zeker een kern van waarheid zit. We zijn kritischer geworden en merken ook dat het lange reizen dat met zich meebrengt. De toeristische plaatsen waar wij zijn geweest in Cambodja was wel totaal geschetst naar het toerisme, dus dan is er weinig nog zelf te ontdekken. Nu naar China, waar we weer een hoger reistempo oppakken om ons z30 dagen visum goed te benutten. We kijken ernaar uit om onszelf weer uit te dagen in het reizen, out of the comfort zone!