Mexico - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Mexico - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Mexico

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

27 Oktober 2013 | Mexico, Palenque

Strand, Maya tempels, indianen, burritos, iguanas en cenotes: we zijn in Mexico!
Om precies te zijn de provincies Yucatan en Quintana Roo (vanaf Cancun tot Belize) en Chiapas (zuiden grenzend aan Guatemala). Deze regio is oorspronkelijk het leefgebied geweest van het machtige Maya volk die haar sporen achter heeft gelaten in de vorm van tal van tempels en ruïnes. Hedendaags wordt het gebied voornamelijk gezien als het Mekka voor Amerikaanse spring breakers en is het een perfecte plaats voor strandvakanties.

Route/samenvatting
Aankomen in Cancun na bijna een maand Cuba is alsof je sneeuw ziet branden. Daar waar we in Cuba nagenoeg geen toeristen tegen zijn gekomen lijkt Cancun er volledig door te bestaan (denk aan de kustlijn van Antalya in Turkije met alle mega resorts, alleen dan het tienvoudige). Cancun is voor veel mensen ongetwijfeld een toplocatie, maar niet hetgeen waar wij naar op zoek zijn dus snel weer verder. Na een relaxt dagje in een vrijwel leeg hostel vertrokken wij richting Chitzen Itza, de bekendste Maya tempel in de wereld. Aangekomen op de locatie zagen wij ruim 50 touringbussen staan. Dit was te verwachten. We besloten een paar kilometer verderop een kamer te nemen en de volgende dag vroeg de tempel te bezoeken. De rest van de dag bezochten wij met een Amerikaans stel een volgelopen cenote (Ik'kil) waar we in hebben gezwommen, een hele mooie ervaring. Het dorpje waar we verbleven (Piste) had gek genoeg amper toeristen, waardoor wij de volgende dag als allereerste op het terrein van Chitzen Itza waren. Het complex is een erg indrukwekkend, snap dat ze dit een van de zeven wereldwonderen noemen. Hoe ze dit 1000+ jaar geleden hebben kunnen bouwen is iedereen nog een raadsel en het lijkt ook onmogelijk. Na twee uur het terrein praktisch voor ons zelf te hebben gehad, genoten wij van de grote groepen toeristen die vanaf 10 uur aan bleven komen. Die waren we voor, yes. Na Chitzen Itza zijn wij doorgegaan naar Tulum, een mooie kustplaats waar wij Rens en Lisa hebben gemeet en weer een Mayaruïne en een cenote bezocht hebben. Deze ruïne (Tulum) is een stuk kleiner dan Chitzen Itza, maar ligt op een erg mooie plek. Hoog boven het suikerwitte strand en de azuurblauwe zee torent de ruïne bovenaan een steile klif boven de jungle uit, de Maya's snapten het. De cenote (Grand cenote) is in tegenstelling tot de Ik'kil cenote wel een volledig door de natuur ontstane plek. Zwemmen door grotten, langs stalegtieten en tussen diverse tropische vissen en schildpadden. Echt een hele mooie plek. In totaal zijn we in Tulum ongeveer een week gebleven en hebben we naast de uitstapjes van de mooie stranden genoten. Ook deelde we voor het eerst deze reis weer een hostel met andere backpackers en dat blijft toch wel echt de leukste manier van accomodatie. Na Tulum vertrokken we per nachtbus naar Palenque in de Chiapas regio. Deze regio is minstens net zo groen en een heel pak natter. Op de tweede dag zijn we naar de ruïnes van Palenque geweest. Dit was by far de mooiste van de drie die we tot nu toe bezocht hebben. Watervallen, hoge bergen en midden in de jungle. Daarnaast viel het weer erg mee (eerste droge dag in 4 dagen) en wordt deze ruine veel minder bezocht (dus geen hordes dikke Amerikanen die luid schreeuwend in polonaise door een site lopen te banjeren). In Palenque blijven wij nog twee dagen alvorens we doorgaan naar Guatemala.

Activiteiten en bezienswaardigheden
De grootste trekpleister van dit gebied is absoluut de kustlijn en dat is ook zeer begrijpelijk. Alle stukken strand die wij hier gezien hebben zijn stuk voor stuk prachtig. Het nadeel hiervan is wel dat tot en met Tulum bijna de hele kust vol staat met resorts (ergste in Cancun, minste in Tulum). Naast de stranden komen hier natuurlijk veel mensen voor de Mayaruines. Er zijn vele tientallen ruïnes gevonden met als bekendste; Chitzen Itza, Cobá, Uxmal, Palenque en Tulum. Andere leuke bezienswaardigheden zijn de cenotes (sinkholes gevuld met water) en grotten. Wij zijn naar een aantal cenotes gegaan waarin we konden snorkelen. Een daarvan (Ik'kil) is zo'n 30 meter diep en voor een groot deel volgelopen met water. Zwemmen hierin is unreal. Lange lianen hangen naar beneden, de wanden naar boven zijn bedekt met kleurrijke bloemem, op diverse plekken valt water naar beneden en je deelt de cenote met een zooitje catfishes. Allemaal volgens moeder natuur? Nee, maar mooi is het wel, zeker als je de tourbussen die na Chitzen Itza hier komen afkoelen ontloopt (voor 15:00) en je vrijwel de enige bent.

Natuur
Yucatan en Quintana Roo zijn enorm groen. Werkelijk alles, op de wegen en steden na, is stampvol en potdicht gegroeid met minstens vijf verschillende planten/bomen per vierkante meter. Geen wonder dat de machette uit Mexico komt. Verder is deze regio erg vlak en kent het geen echte bergen. Het gehele gebied vanaf de Atlantische Oceaan tot de golf van Mexico heeft een leistene ondergrond waardoor de sinkholes zich door de eeuwen heen hebben kunnen vormen. De stranden zijn zoals eerder beschreven erg mooi en ook het water scoort een dikke voldoende, al is de zee minder helder dan je zou verwachten. De Ciapas regio onderscheid zich van de andere door de aanwezigheid van bergen, valeien en een heleboel water. Zeker in het regenseizoen is het hier non stop nat. Gevolg hier van is een schitterende jungle. Wat betreft fauna is hier het standaard tropische arsenaal wel te vinden, denk aan leguanen, aapjes, schildpadden, mooie vissen, vogels, grote insecten, wat verdwaalde slangen en een shitload aan muggen. Bijzondere dieren hebben wij niet echt gezien op een big ass vogelspin na die ons de weg kruisde op de terugweg van een cenote, heel fijn haha.

Bevolking
In tegensteling tot Cuba valt er voor dit deel van Mexico zeker een gemiddeld uiterlijk te stellen. De Mexicanen in dit gebied stammen af van de oorspronkelijke indianen (noem ze zo niet) en zijn over het algemeen kort, rond en verre van hoe 'de Mexicaan' wordt afgeschilderd in Amerikaanse films. De Mexicanen zijn gastvrij, vrolijk en erg vriendelijk. Veel mensen starten spontaan een gesprekje en zijn oprecht geïnteresseerd en behulpzaam.

Budget
Dit deel van Mexico is duidelijk duurder dan Cuba en is waarschijnlijk het duurste deel van Centraal Amerika na Belize. Toch is het goed mogelijk om met een klein budget rond te komen zolang je de luxe middelen skipt en de uitstapjes wat over de dagen verspreid. Het voordeel van het verblijven in een hostel is dat je zelf kan koken en dus niet buiten de deur hoeft te eten, dit is zeker in dit gebied erg handig. Ook het huren van fietsen of simpelweg gewoon lopen scheelt veel geld (en is veel mooier!).

De keuken
Mexico mag zich de trotse eigenaar noemen van het dikste volk ter wereld. Dat kan verschillende redenen hebben, maar het zou in ieder geval moeten betekenen dat het eten hier goed moet zijn. En dat is absoluut het geval. Mexicanen eten veel vlees en enorm veel koolhydraten. Een gemiddelde maaltijd bestaat uit een stapel kleine tortillas, een berg vet vlees, een berg rijst, een paar flinke scheppen bonen, misschien wat groente en een goede hoeveelheid guacamole en gesmolten kaas. Een dagelijkse kcal behoefte is in een enkele maaltijd gemakkelijk te behalen. Ook drankjes zijn in grote porties. Zo zijn onze 333cc blikjes hier 444cc, koop je 3,5 liter flessen cola en is een blikje Redbull of Monster maarliefst 700+cc. Alle junkfood daargelaten kan je hier erg lekker en gezond eten, al doe je elkaar de volgende ochtend weinig plezier met al het bruine bonen geweld.

Hoogtepunt
Dat moeten de Mayaruïnes zijn. Standen en cenote's zijn mooi, maar zeker niet uniek. De ruïnes zijn dat zeker wel. Vooral Palenque is unreal en absoluut een aanrader. Het gegeven dat minder bezochte gebieden boeiender zijn dan de meer bezochte geldt ook voor de ruïnes. Tulum stond bomvol met toeristen en Chitzen Itza was overgoten met kraampjes. Palenque daarentegen is zo echt dat het je zonder moeite 1000 jaar terug de tijd in neemt.

Over twee dagen vertrekken wij dus naar Guatemala. Dit land stond bij ons altijd al hoog op de verlanglijstjes en we verwachten hier ook veel te doen en zien. We starten in Tikal. De Mayaruïne daar is volgens alle reizigers die wij gesproken hebben by far de mooiste van het stel. Vervolgens zakken wij via Coban af naar wat plaatsen langs Lago de Atilan, zullen we wat vulkanen beklimmen en willen wij ergens Spaans gaan leren. Life is tough..

Ciao,
Lando & Lisa

• 27 Oktober 2013 - 21:33

Mommie:

Lieve Lisa en Lando,
    Weer helemaal up to date! Dankjewel! Fijn jullie op deze manier, naast ons skypen, te kunnen volgen!
    Enjoy Guatemala!

• 27 Oktober 2013 - 21:35

Miranda:

Wat hebben jullie al veel gezien in zo'n korte tijd. Indrukwekkend x

• 27 Oktober 2013 - 22:04

Roy:

Supergaaf! Geniet ervan!

• 27 Oktober 2013 - 22:15

Ome Peter:

Mooi verhaal weer gaat het reizen makkelijk en zo of is het veel lopen en zweten maar het gaat leuk lijkt mij dus we horen wel weer,tot horens.

• 27 Oktober 2013 - 22:25

Bonnita En Jaco:

Jullie beleven mooie momenten samen, dank voor weer een mooi verslag, genieten. Kus pa & ma.

• 28 Oktober 2013 - 09:24

Tante Lien :

Na het reisverslag gelezen te hebben kijk ik naar buiten.....och, ik zit in een verhaal, zo heerlijk om te lezen :)
    Het gaat jullie goed lees ik, fijn ! Geniet xx

• 28 Oktober 2013 - 11:58

De Smetskes:

Wat mooi zeg om jullie belevenissen in zo 'n prettige schrijfstijl te lezen.
    Awel, een hele goede reis in Guetamala. Lieve groetjes van ons

• 28 Oktober 2013 - 14:33

Ruben:

Gruwelijke shit baasjes
    Boks

• 28 Oktober 2013 - 22:46

Marianne:

Hoi lieve skatjes,
    Wat te gek om jullie reisverslag weer te lezen en wat maken jullie veel mee en wat zien jullie veel.Ja Palenque is prachtig ben ik ook geweest.
    Lekker genieten en een heel goed begin in Guatemala, ben heel benieuwd hoe jullie belevingen daar zijn, tis daar zo mooi vond ik zo kleurrijk!!! dikke kus van WAlterxx en mijxx

• 28 Oktober 2013 - 22:48

Wampie:

Mooi verslag,we blijven jullie volgen,gr uit nat soest

• 05 November 2013 - 22:15

Ed&Marja:

Wat een uitgebreide verslagen, geweldig. Je denkt bijna zelf bij de reis te zijn. We kijken uit naar het volgende verslag. Knuffel M&E

• 09 November 2013 - 10:58

Peter.v.beekveld:

mooie foto's hoor zet er maar meer op scheelt ons weer een reis.