Reistips - Reisverslag uit Moyogalpa, Nicaragua van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Reistips - Reisverslag uit Moyogalpa, Nicaragua van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Reistips

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

23 December 2013 | Nicaragua, Moyogalpa

We zijn nu al een tijdje op pad, om precies te zijn 91 dagen. In deze tijd zijn wij door 5 landen heen gegaan en hebben wij veel mooie dingen meegemaakt. Reizen is voor ons het mooiste dat er is en we zijn er ook voorlopig nog niet klaar mee (we hebben een stel hele mooie plannen!). Tijdens de reis hebben we het een en ander geleerd en omdat het nu kerst is geven wij in plaats van cadeautjes graag wat reistips voor diegene die ooit van plan zijn te gaan reizen. Alsjeblieft, bij deze:

1. Hygiëne
Wij kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk hygiëne is in ontwikkelingslanden. Wij hebben het niet over die wekelijke douche die je toch echt eens zou moeten nemen, maar over dingen die je daadwerkelijk ziek zullen maken. Goede handenhygiëne voor maaltijden en een selectief oog naar hetgeen wat je eet zal je bijvoorbeeld al heel wat uurtjes wc-plezier schelen (note: een goede maaltijd hoeft niet per se uit een restaurant te komen, straatmaaltijden kunnen zeker net zo goed zijn). Een ander belangrijk punt is het schoonmaken en schoonhouden van wondjes. Zo had Lando een klein wondje naast zijn nagel terwijl wij gingen snorkelen in een cenote in Mexico. Een aantal dagen later kon hij met een holle naald het pus onder zijn nagel verwijderen. Pijnlijk en erg vervelend. Een soortgelijk geval overkwam een van onze reisvrienden. Hij had in twee weken tijd een simpel opengekrabt mugenbultje laten groeien naar een grote ontsteking rondom zijn achillespees. Het resultaat was veel pijn en een zware antibioticakuur. Ook verhalen over chirurgisch ingrijpen zijn hier niet ongewoon en dat lijkt me toch wel het laatste dat je op reis wilt. Wees zuinig op jezelf.

2. EHBO
Komen we gelijk op het volgende punt: een goed ehbo-kitje. Uitgebreid hoeft het niet te zijn, vrijwel alles is namelijk in iedere stad te koop. Sommige dingen wil je echter gewoon bij je hebben. Zorg dat je in ieder geval wonden schoon kan maken en ze schoon kan houden met wat afdekmateriaal. Daarnaast is antibiotica een must, je zal het maar nodig hebben terwijl je net op dat heerlijke rustige eiland zit waar niets of niemand je kan helpen. Lees je van tevoren goed in over welk soort en wanneer en hoe te gebruiken. Beter nog; raadpleeg een arts voordat je gaat. Overige medicatie: Malarone als je malariagebied in gaat (als rescue medicatie, niet als profylax), medicatie tegen hoogteziekte (indien van toepassing), ontstekingsremmers, pijnstillers, en natuurlijk diarreeremmers. ORS kan, maar zout en suiker in je water gooien en je hebt nagenoeg het zelfde resultaat. Een thermometer, wat naalden en een pincet zijn ook zeker geen overbodige luxe.

3. Bezittingen
Nogmaals, neem zo min mogelijk mee. Het maakt je leven echt een stuk makkelijker. Wij hebben beide een 60 liter backpack en dat is echt meer dan voldoende. Een 35-40 liter formaat zou ideaal zijn, zeker omdat je dit overal als zijnde handbagage mee kan nemen in vliegtuigen en bussen. Met name dit laatste is erg fijn, voor de zoveelste keer je doorweekte tas van het dak van de bus af tillen kan namelijk vervelend worden. Daarnaast is je tas boven je hoofd in een bus vaak veiliger dan op het dak of in een laadruim. Een andere tip is het werken met compartimenten, denk aan verschillende dunne netzakken om spullen te ordenen en eventueel een vacuumzak voor kleding. Compartimenten zorgen voor overzicht, in en uitpakken is nu super easy. Tot slot, neem een waskitje mee, scheelt je op lange termijn veel geld.

4. Veiligheid
Veiligheid is voor reizigers overal ter wereld een belangrijk punt en dit is zeker het geval in Centraal Amerika.Veel mensen krijgen al de rillingen als het gaat over bepaalde landen of steden. Neem bijvoorbeeld de zogenaamd 'veiligste' transportoptie van La Ceiba naar Nicaragua, mensen betalen voor dit busje maarliefst 80 dollar! En is het nodig, nee. Stel dat er een gewapende overval gepland wordt, dan wordt die gepland op de duurdere bussen, daar valt immers het meest te halen. Veiligheid heb je voor een groot deel zelf in de hand, let goed op je omgeving en je spullen, skip de probleemwijken en ga na het donker niet meer alleen over straat. Let op je tas bij het in en uitladen van bussen, gebruik een moneybelt, neem een eigen slot mee en als je veel slaapt in bussen of treinen dan is een kabelslotje ook geen overbodige luxe. Mocht je in het ergste geval overvallen worden door een gewapende groep, geef dan wat ze willen, het is uiteindelijk maar geld. Je kan evetuele schade aanzienlijk beperken door niet al je geld op zak te hebben en foto's altijd op meerdere plaatsen op te slaan.

5. Budget
Goed op de centen letten is iets waar wij Nederlanders internationaal om bekend staan en dat is als het op reizen aankomt een perfecte eigenschap. Leven op een budget is leuk, zie het als een uitdaging. Zo hebben wij samen een dagbudget van 60 euro, iedere euro die wij niet uitgeven zorgt er voor dat we langer kunnen reizen, een soort van sparen. Dagelijks bijhouden hoeveel er uitgegeven is maakt je bewuster en zorgt voor minder overbodige aankopen. Wij zijn genoeg reizigers tegengekomen die iedere dag wel iets nieuws kopen; shirts, souvenirs, sieraden, broeken, truien en ga zo maar door. Prima als dat je ding is, maar ga niet raar opkijken dat het geld zo snel gaat. Ook uitgaan kan een enorme kostenpost zijn. Natuurlijk wil je af en toe eens lekker flink stappen, maar is het echt nodig om dit iedere dag te doen? Wat betreft vervoer zijn er vele verschillende mogelijkheden en de goedkoopste zou over het algemeen de voorkeur moeten hebben. Reizen met een groep kan echter voordelen hebben wat betreft prijs. Zo zijn wij door heel Guatemala per minibus gegaan voor de prijs van overvolle chickenbusses. Verder is zelf koken altijd een goede optie en het bezitten van goede bargain skills zullen je veel geld besparen.

6. Goede schoenen
Investeer eenmalig in goede schoenen; schoenen gemaakt van sterk materiaal en met een goed voetbed. Voor de duidelijkheid; wij hebben het dus niet over mooie schoenen. Misschien zijn ze wat onhandig in clubs of barretjes, maar alles went. Als je eenmaal op vlijmscherp vulkanisch gebied staat of de zoveelste lange hike loopt of berg beklimt zal je jezelf erg dankbaar zijn. Goretex kan een meerwaarde hebben als je veel in natte of erg koude gebieden bent, maar is in de gebieden waar wij tot nog toe zijn geweest eerder een last dan een pre.

7. Kies je eigen pad
Dit is jouw reis en jij bent de enige die bepaalt hoe de reis er uit ziet. Wil jij weken lang op het strand niks doen? Go for it. Wil jij super low budget reizen en de cultuur verkennen? Go for it. Wil jij iedere dag feesten en binnen de backpackertrail blijven? Go for it. Heb jij helemaal geen behoefte om die populaire plek te bezichtigen? Doe het niet. Wij komen genoeg reizigers tegen die constant lopen te verkondigen 'hoe het moet'. Ook al zijn adviezen altijd welkom, er is geen goed of fout. Guidebooks zijn vaak handig, maar staar je er niet blind op, er is veel meer dan dat. Praat met locals of andere reizigers, wie weet vind je wel een plek nog veel mooier dan de plekken die beschreven staan in je Lonely Planet. De wereld ligt voor je open, go get it.

8. Perceptie
Ben je van plan om ooit te reizen? Doe jezelf dan een plezier en laat vooroordelen en negatieve gedachten thuis. Wij komen dagelijks reizigers tegen die over vanalles lopen te klagen, ongelofelijk! Het is inderdaad niet zo luxe als je gewend bent van de vakanties met pa en ma, maar was dat juist niet het doel van lowbudget reizen? Een ander punt betreft de houding naar mensen. Ontwikkelingslanden kennen zeker een hoger risico wat betreft criminaliteit, maar dit wil niet zeggen dat iedereen crimineel is of slechte bedoelingen heeft. Overal ter wereld zijn goede mensen, wees lief en gij zult beloond worden.

Dat was hem voor nu. Iedereen een hele fijne kerst toegewenst en alvast een fantastisch nieuwjaar. Doe dit jaar iets wat je altijd al hebt willen doen, maak je dromen waar. Trust us, it's worth the try.

Liefde,
Lando & Lisa

• 23 December 2013 - 14:48

Mommie:

En dat allemaal gratis en voor niks, de info!!
    Jullie zijn in ieder geval goed bezig jullie dromen waar te maken. Lisa en Lando ook een hele fijne Kerst gewenst in de tropen en geniet van een heel nieuw jaar wat voor jullie voeten ligt!

• 23 December 2013 - 15:18

Huupie En Mieke:

Veel plezier, fijne Kerstdagen en veel geluk voor 2014!
    Lekker reizen.

• 23 December 2013 - 15:20

Stijn:

Bedankt voor de tips leuten; een reisboek in ontwikkeling?? In ieder geval een hele fijne kerst een jaarwisseling gewenst, niet te ruig hé. Take care!

• 23 December 2013 - 15:20

Jaco:

"Lessons learned" . Gaat van pas komen. Dank

• 23 December 2013 - 15:39

Ed En Marja:

Hè Lando, ik lees dat het kwartje bij je gevallen is, haha. Goede tips zijn nooit weg. Hebben jullie de kerstballen al op de rugzak zitten? Super leuk om alles te lezen. Jullie maken er wel werk van. Vanuit het sombere Nederland, waar we net de kortste dag heb gehad, nog heel veel plezier, een goede voortzetting en fijne feestdagen op het verre zuidelijk halfrond. Een dikke knuffel voor jullie. Groetjes Ed en Marja

• 23 December 2013 - 15:49

Frits & Alie:

Lieve Lando en Lisa, idd mooie tips die vast voor een aantal volgers van pas zullen komen :) Superfijn om jullie zo te volgen met alle stukjes die jullie schrijven, en op naar een fantastisch 2014 met nog veel meer avonturen! Fijne feestdagen en veel liefs!

• 23 December 2013 - 19:22

Carin En Twan:

Zo zeg wat een duidelijke informatie.
    Jullie ook hele fijne gezellige kerstdagen en een supergoed 2014
    Geniet ze!

• 23 December 2013 - 19:58

Addy. Delwel:

Hallo schatjes. Wat leuk al die kado,s wat lief. Ik ben blij met het pennetje zo leuk we leven met jullie mee mooie reis en wees voorzichtig. Heel veel liefs uit Soest
    Dikke Kus Ries en oma

• 24 December 2013 - 00:07

Bonnita:

Mooie tips ! En zó leuk wat jullie opgestuurd hebben, het is drie weken onderweg geweest, zó lief dat jullie daaraan gedacht hebben. Trots op jullie !
    Liefde terug, mama.

• 24 December 2013 - 00:33

Birgit:

Leuke al die tips en reisinfo. Voor jullie een hele zonnige kerst daar en een mooie voortzetting van jullie reis in 2014. Lfs. van de Keultjes