Oezbekistan: some facts - Reisverslag uit Khiva, Oezbekistan van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Oezbekistan: some facts - Reisverslag uit Khiva, Oezbekistan van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Oezbekistan: some facts

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

25 September 2014 | Oezbekistan, Khiva

Je weet dat je in Oezbekistan bent wanneer...

- je omgeven bent door prachtige steden uit de tijd van de Silk Road en het lijkt alsof je bent beland op een filmset van Game Of Thrones of Aladin.
- je om de haverklap op je paspoort gecontroleerd wordt door politie of militairen, overigens altijd op een relaxte en vriendelijke manier.
- je waar je ook kijkt katoenplantages ziet, ook al is het er gortdroog.
- je bij binnenkomst van het land al je spullen moet laten zien en enkel je USB stick als interessant gezien wordt. Vervolgens worden AL je foto's doorgenomen.
- je portemonnee waardeloos is. 200 euro is zo'n 700.000 som waard en dat zijn 700 briefjes van duizend. Elastiekjes en een rugtas is the way to go.
- je overal (gele) waterbuizen door de stad of over het platteland ziet lopen, meestal op zo'n twee meter hoogte.
- je constant de vraag krijgt of je getrouwd bent en of je al kinderen hebt.
- je een uitnodiging om bij locals te slapen moet afwijzen omdat je je iedere dag moet registreren in een hotel.
- je flink je best moet doen om van goedkoop lokaal transport gebruik te maken. Toeristen gaan hier allemaal met dure bussen of treinen en zijn vrijwel altijd met een touragency aan het reizen.
- je omgeven bent met lieve mensen die allemaal erg geïnteresseerd in je zijn en hun Engels voorzichtig willen oefenen.
- je in een van de veiligste landen voor toeristen ter wereld bent.
- je overdag een kleine entreeprijs moet betalen voor de meeste bezichtigingen, maar dit vroeg in de ochtend allemaal gratis is.
- het je opvalt dat vrijwel iedereen een gouden grill over de tanden heeft en het er best tof uit ziet.
- je, ook al is er aardig wat toerisme, de mooiste sites helemaal voor jezelf kan hebben als je voor 8 uur buiten bent.
- je alleen maar Deawoo en Chevrolet auto's en busjes ziet rijden.
- je de hele dag in de eerste versnelling blijft omdat alles zo relaxt gaat.
- je in een hotel twee losse bedden krijgt als je nog niet getrouwd bent en een kingsize bed als dat wel bent.
- je je realiseert dat de moslimwereld ook totaal het tegenovergestelde kan zijn van wat de media doet overbrengen, omdat je nog niet eerder omringt bent door zulke vriendelijke mensen, zo'n laid back sfeertje en zulke prachtige steden.

• 25 September 2014 - 21:11

Netty:

Wat fijn, Lisa en Lando, om de wereld van zo'n mooie kant te kunnen zien,
    goed onthouden! Netty.

• 25 September 2014 - 23:18

Mom:

Heel bijzonder dit land! Nodigt uit! Liefs mom. XXX

• 26 September 2014 - 01:15

Ruben:

Geweldig! Super gaaf dat jullie hier heen zijn gegaan. Wederom enorm jaloers;)

• 26 September 2014 - 13:46

Vera:

Gaaf om te lezen! Mooie nieuwe ervaringen en zo te horen weer heeeel anders dan Midden- of Zuid-Amerika. XX

• 27 September 2014 - 10:52

Bonnita:

Met het uitzicht op de Etna lezen we jullie verhaal, een stapeling van mooie ervaringen. X.

• 27 September 2014 - 13:42

Wijnand :

Wat een reislustige familie is de fam van Hornsveld toch,veel van de clan zijn altijd onderweg naar alle windstreken toe,veel plezier en kom veilig thuis,gr uit SOEST van An en Wam

• 03 Oktober 2014 - 20:19

Marij:

Hoi Lisa, ik was je collega van Laverhof eventjes weet je nog, ik heb nu je verhalen gelezen vanaf dat je bij ons weg bent, heel mooi en zeker de foto's zien er goed uit.
    binnenkort ga ik midden en zuid Amerika lezen.
    Groetjes Marij van der Heijden

• 04 Oktober 2014 - 07:05

Lisa:

Hoi Marij!
    Leuk om te lezen dat je ons volgt. Zeker niet vergeten en ik had met je dochter ook al wat reistips uitgewisseld, leuk!
    Groetjes! (ook aan je collega's)

Ps. Volgende blog komt er vandaag weer op.