450 days on the road! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu 450 days on the road! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

450 days on the road!

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

10 Maart 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Tijdens een mooie Cambodjaanse zondondergang kwamen wij er achter dat we de 450 reisdagen alweer en tijdje geleden gepasseerd waren. Dat wil zeggen dat het weer tijd is voor een overzichtje van onze beste en slechtste ervaringen so far!

Tot op heden hebben wij de volgende landen bezocht: Cuba, Mexico, Guatemala, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili, Argentinië, Paraguay, Brazilië, Turkije, Bulgarije, Macedonië, Griekenland, Kirgizië, Uzbekistan, Kazachstan, Verenigde Arabische Emiraten, Nepal, India, Thailand, Myanmar & Cambodja.

Favoriete land - gedeelde eerste plaats: Peru en Kirgizië
Droevigste keuken - Nicaragua
Hoogste plek - 5416, Annapurna circuit, Nepal
Warmste plek - 50gr celcius, Khiva, Uzbekistan
Koudste plek - -13gr celcius, Annapurna circuit, Nepal
Mooiste natuur - Peru (meest divers), Bolivia (meest speciaal), Kirgizië (alpine wonderland)
Mooiste ruïne - Machu Picchu, Peru
Mooiste strand - Long beach, Koh Rong, Cambodja
Mooiste mountainrange - Himalaya en Central Tian Shan
Mooiste hike - Annapurna circuit, 300km, Nepal
Mooiste reis met vervoermiddel - Uyuni (Bolivia) naar San Pedro de Atacama (Chili), waarschijnlijk de mooist mogelijke tocht ter wereld.
Meest chaotische straatbeeld - India, noord Peru als krappe 2e
Beste landen voor outdoor sports - Ecuador & Bolivia
Beste landen voor hiking/tekking - Kirgizië & Nepal
Grootste 'wow' moment - zonsopkomst en wegtrekken van de mist bij Machu Picchu. Uitzicht vanaf Poon Hill op Annapurna & Dhaulagiri op nummer 2
Grootste 'wtf' moment - de rituelen rondom de Ganges rivier in Varamasi, India
Grootste 'holy shit' moment - bijna op een vogelspin staan in slaapkamer, Guatemala
Grootste 'we're going to die' moment - 1km lang langs ravijn lopen terwijl er stenen van een aantal honderd meter hoogte als kogels naar beneden vallen. Nepal
Grootste 'fuck yeah' moment - watercave, Semuc Champey, Guatemala
Grootste 'faaacckkk!' moment - bedbugs, Granada, Nicaragua
Grootste 'u serious?' moment - 70+ jarige sextoeristen met 18 jarige vrouwtjes, Zuidoost Azië
Wat we als reizigers steeds meer waarderen - in de minderheid zijn. Nu in Zuidoost Azië draait alles om toerisme. Dat is heel leuk en lekker voor een vakantie, maar er zit nul uitdaging in en valt wat ons betreft niet onder reizen.
Wat we als reizigers niet zo leuk vinden - de devaluerende Euro
Waar we een angst voor hebben ontwikkeld - het doorzakken van de (vaak erg slappe) houten plankjes boven een 'long drop' wc, Centraal Azië
Hier hadden we langer moeten blijven - Cordilera Blanca, Peru
Hier gaan we ooit nog eens naar terug - Cuba, Peru, Nepal en Kirgizië. Dit zijn gewoon de aller coolste landen ter wereld, period.
Wij gaan deze reis sowieso nog naar - Hong Kong, China, Oost Europa. Ja, er is een boel in de planning veranderd vergeleken met 150 dagen terug. We zijn lang aan het strand blijven hangen en hebben een lange periode nergens anders behoefte aan gehad, het was heerlijk. We kijken erg uit naar China, maar vinden het daarna mooi geweest en zullen na een paar maanden Oost Europa terug keren naar huis.
Bovenaan onze bucketlist staat - Zuid China!

Zo, dat was hem weer. Blijf ons nog een aantal maanden volgen en tot ziens deze aankomende zomer!

Liefde,

Lando en Lisa

• 10 Maart 2015 - 12:35

Oom Huub Uit Den Bosch:

Hoi Lando en Lisa,
    Onvoorstelbaar dat jullie al weer zolang weg zijn en wat super dat jullie dit doen.
    Geweldig om zo veel landen gezien te hebben en wat gaaf dat jullie dat met ons kunnen delen.
    Geniet ervan en nog hele fijne en mooie dagen.
    Groetjes uit Den Bosch

• 10 Maart 2015 - 14:39

Jaco:

Mooi. Ik pak er wel een paar mooie plekjes uit voor de toekomst.
    Lekker blijven genieten en eerst nog even langs de Chinees en dan .....
    in de zomer richting huis.
    Koffie enzo staat klaar :)

• 10 Maart 2015 - 20:31

Lisa&Jelmer:

Wow, time goes fast! Blijft leuk om jullie blogs te lezen. Nog een paar maanden genieten en dan zien we jullie weer in het beeldschone nederland!
    Liefs Jelmer en Lisa

• 10 Maart 2015 - 22:07

Bonnita :

Wij hebben van dat "strandhangen" ook ff lekker genoten :)

• 10 Maart 2015 - 22:48

Mom:

Yeeeeessss, ik kijk naar jullie uit............maar eerst nog een aantal maandjes genieten L&L!