Hong Kong & Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Hong Kong & Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Hong Kong & Macau

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

05 April 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Hello people, even een klein stukje over onze laatst bezochten landen. Nou ja, landen; vrije autonome regionen van China. Laten we het voor het gemak landen of gewoon steden noemen. Ik heb het natuurlijk over Hong Kong en Macau.

We vlogen aan op Hong Kong en wat ons meteen opviel was dat alles mega smooth verliep. We stapten het vliegtuig uit en liepen in één keer door de trein in. Immigratie vlot, tassen waren er meteen en het treinkaartje lag zo ongeveer al voor ons klaar. Dit hadden wij nog niet eerder meegemaakt. Aangekomen op de plaats van bestemming, de Mirador Mansion in Kowloon, werden ons twee andere belangrijke kenmerken van de stad duidelijk: er zijn veel mensen en ze wonen vreselijk dicht op elkaar. Dit maakt woningen, en ook guesthouses, niet alleen duur, maar ook heel erg klein. Wij bezochten een aantal guesthouses, maar de goedkoopste kamers (nog rond de €20,-) waren simplweg te klein voor ons tweeën. Ok dit klinkt verwend, maar stel je eens voor: 6 vierkante meter totaal, geen raam, bedlengte 1m75 en een wc, wastafel, kastje en douche op nog geen vierkante meter en recht boven elkaar. Onmogelijk.

Na wat zoeken vonden we voor wat extra geld een goede kamer waarna we de stad konden verkennen. Gelijk werd ons duidelijk dat de stad erg schoon en groen is en dat dit een van de veiligste steden op aarde moet zijn. Mensen zijn relaxt, vrij op zichzelf en alles lijkt goed geregeld te zijn, soms een beetje te goed. Het lijkt wel alsof de mensen in Hong Kong een soort next gen robotten zijn, ze doen alle dagelijkse bezigheden op de automatische piloot terwijl ze non-stop op hun telefoon kijken om spelletjes te spelen, te instagrammen of selfies te maken. En met non-stop bedoel ik ook echt altijd, of ze nou oversteken, door drukke mensenmassa's lopen, aan het autorijden zijn of bezig zijn met hun werk. Mensen in Hong Kong, van 6 tot 60, doen álles terwijl ze op hun scherm kijken. Dit is opzich vrij relaxt, en soms grappig (bijvoorbeeld als er voor de zoveelste keer weer twee mensen vol tegen elkaar aanlopen), maar ik hoop toch niet dat dit een toekomstperspectief is voor de gehele wereld. Of zijn wij soms al zo lang uit de realiteit en klinkt het bovenstaande voor jullie als volkomen normaal? (please zeg me dat de selfie-stick in Nederland nog niet aangekomen is.....)

Anyway, we bezochten een aantal populaire en minder populaire plekken van de stad en al snel begonnen we steeds meer fan te worden. Hong Kong is gewoon een hele fijne stad. Neem bijvoorbeeld de Chi Lin nunnery. Dit is een vrij grote tuin met een authentieke tempel die omringd wordt door enorme flatgebouwen in een druk deel van de stad. Verpesting van de tempel zou je kunnen zeggen, maar juist de balans van flitsende metropool en natuur/cultuur maakt Hong Kong zo speciaal. Zo kan je in een enorm winkelcentrum alles kopen wat je maar kan bedenken, en zo sta je binnen 1 minuut tussen de bonsai boompjes in alle rust naar een biddende monnik te kijken. Een ander voorbeeld is Victoria Peak. Dit is een populaire uitkijkplek/park op Hong Kong island dat uitkijkt over alle wolkenkrabbers. Een mooie plek met een fraai uitzicht, maar wat wij het meeste waardeerden was de relaxtheid en bijna meditatieve sfeer die op de peak hing (niet het grote toeristencentrum, maar de wandelroutes om de peak zelf). Hong Kongers komen naar deze plek om even los van de stad te komen, een wandeling te maken of om wat te sporten. Wat ons betreft een onmisbaar uitstapje.

Naast het zelf ontdekken van de stad hebben wij Hong Kong ook door de ogen van een local kunnen bekijken. Hilleke, familie van Lisa, woont al een goede 5 jaar in de stad en heeft ons het een en ander laten zien van de stad en hoe de mensen hier leven. Hilleke bracht ons onder andere naar een winkel waar ze alles, maar dan ook alles van karton maken. Waarom is dit speciaal? Nou, omdat de Chinezen speciale ijzeren tonnen hebben waarmee ze kartonnen spullen verbranden, en deze op die manier naar overledenen kan sturen. Geniaal toch? Leuk om te zien dat het materialisme dus ook gewoon na de dood door kan blijven gaan, want 80% van alle kartonnen spullen waren horloges, telefoons, BMW's, dr. Dre beats headphones, playstations, camera's, selfie-sticks, go pro's met selfie-sticis of sieraden. You never know, right?

Tijdens ons verblijf in Hong Kong besloten wij om een dagtrip naar Macau te maken. Dit gokmekka van het oosten is een soort gedoogterrein waar veel Chinees geld gezuiverd wordt en waar de doodnormale sterveling een poging kan doen naar de wereld van the rich and famous. Of die droom uitkomt is natuurlijk een kleine kans, maar het voelt in Macau wel alsof je tot de elite behoort door de gratis bussen die je maar al te graag voor hun casino's afzetten en de glitter and glamour die in overschot aanwezig is. Na het gehele zuider- en noordereiland afgereisd te hebben eindigde we onze dag in The Venetian, het grootste casino ter wereld (ter informatie: Macau heeft 3 van de 5 en 6 van de 10 grootste casino's ter wereld. Las Vegas laat zich pas op de 8e plek zien). The Venetian telt 3000+ slotmachines, 850 speeltafels, 3000 hotelkamers, heeft een enorme binnendeurse grachtengordel vol winkels van de duurste merken en is beter afgewerkt dan Venetië zelf. Wat een bizarre plek, in vergelijking is het Holland casino Utrecht ongeveer de kapstok van The Venetian. Na een paar uur gespeeld te hebben en we zonder verlies het gebouw uitliepen was het alweer tijd om de boot (een super snelle ferry, duur, die alvoelt als business class in het vliegtuig) te pakken naar Hong Kong. Macau was een mooie belevenis. Het land is een oude Portugese kolonie en dat is nog goed te zien. Zo waren de wandelpaden in de binnenstad (gekleurde koloniale huisjes) exact hetzelfde als die van Ipanema en Copacabana (Brazilië) en was af en toe het Portugees nog te horen. Heel erg aanwezig is de koloniale stijl natuurlijk niet, want sinds de koloniale tijd is het land zo verschrikkelijk snel gegroeid (en verchineest, nieuw woord?) dat het stampvol met hoge flats staat. Macau is het dichtbevolkte land ter wereld en op sommige plekken lijkt het een beetje op de echte wereld van The Matrix. Wederom, laten we hopen dat dit geen toekomstperspectief is voor de rest van de wereld.

Op dit moment zijn wij in Shenzen, China. Wij hebben zojuist een nachtbus naar Yangshuo gekocht (althans, dat denken we?) en genieten nu wat van de nu al lekkere keuken en interessante mensen. We hebben exact 30 dagen voor dit enorme land, dus het gas gaat er op.

Leuk dat we nog steeds gevolgd worden!

Groetjes, Lando en Lisa

• 05 April 2015 - 18:32

Oom Huub Uit Den Bosch:

Hoi luitjes,
    Wat super om dit te doen, geniet ervan.
    Groetjes en liefs uit Den Bosh

• 05 April 2015 - 19:14

Mom:

Hee L&L,
    Niet teveel gas in eens! Enjoy mn!
    Ik vond HK ook een bijzondere stad, inderdaad relaxt ook al zou je het niet verwachten.

• 05 April 2015 - 20:15

Birgit:

Leuk verslag weer, en hahaha helaas Lando&Lisa, ook hier is die selfystick al te koop

• 06 April 2015 - 09:16

Kiki:

Mooi verslag geschreven als of ik even over jullie schouders mee mocht kijken.
    Veel plezier en kijk uit naar het volgende avonturen verslag.

• 06 April 2015 - 16:19

Marij:

Hoi Lisa en Landoo
    ik volg jullie nog steeds, vind het leuk om te lezen van al die verschillende culturen, en wat jullie allemaal beleven.
    groetjes Marij

• 06 April 2015 - 19:29

Ruben:

Heel leuk verhaaltje weer:) wat bizar van die kartonnetjes haha

• 11 April 2015 - 19:10

Wampie:

Mooi verhaal L&Lblijf jullie volgen en blijf genieten van het moois wat de wereld te bieden heeft gr wampie

• 11 April 2015 - 22:01

Netty:

Nu begrijp ik waarom ze zo goed in papier-maché waren, of is dat toch anders dan het karton wat jullie bedoelen? Prachtig leerzaam verhaal , hoe doen jullie dat toch, zo goed schrijven!
    Netty.