Paraguay - Reisverslag uit Ciudad del Este, Paraguay van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Paraguay - Reisverslag uit Ciudad del Este, Paraguay van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Paraguay

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

15 April 2014 | Paraguay, Ciudad del Este

Paraguay is een van de minder bezochte landen van Zuid Amerika, maar wat ons betreft eentje om zeker niet over te slaan. Al kent het land geen grote attracties, de bevolking en het feit dat je vrijwel geen andere toeristen tegenkomt maakt Paraguay absoluut de moeite waard.

Vanuit Argentinië staken we de grens over naar Encarnacion en de eerste indruk was gelijk positief. Er reden oude verroeste bussen, mensen hingen maar wat rond, er was niet al te veel orde en het was er ook niet al te schoon. Kortom, we waren weer in het buitenland, top! Dit gevoel werd versterkt doordat wij blijkbaar de enige toeristen waren sinds tijden en mensen ons aan het aanstaren waren alsof ze spoken zagen lopen. In Encarnacion bezochten wij onder andere wat Jezuïeten ruïnes die wij helemaal voor onszelf hebben gehad. Waarschijnlijk waren wij de enige gasten die hele dag, want ook hier zien ze niet veel toeristen. Althans, als het aan de bikitaxi chauffeur ligt wel, die had namelijk twee dagen voordat wij kwamen nog een toerist gezien... hij zou eens moeten weten hoe het er in de buurlanden aan toe gaat. Na een aantal dagen relaxen in Encarnacion gingen we door naar Ciudad del Este. Deze stad staat bekend als de grootste zwarte markt ter wereld en het paradijs voor hustlers en helers. Werkelijk overal worden gestolen spullen uit met name Argentinië en Brazilië verkocht. Horloges, telefoons, kleding, wapens en ook auto's worden er voor een prikkie verkocht en de overheid lijkt er niks aan te doen. Naja, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar, zolang er geld verdient wordt kan het niemand écht wat schelen. Wij hebben er in ieder geval van genoten. Vlak boven Ciudad del Este bezochten we de meest productieve en op één na grootste hydroelectric powerplant ter wereld: de Itaipu dam. Deze dam (een gezamenlijk project van Paraguay en Brazilië) is inmens groot (spanwijdte van 7,7km!) en wekt genoeg elektriciteit op voor bijna geheel Paraguay en ruim 20% van Brazilië. Helaas dat de gratis bustour slechts op één plek stopte en er dus amper foto's gemaakt konden worden, deze plek is het namelijk zeker waard. Morgen verlaten we het land alweer en gaan we even terug naar Argentinië.

Waarom wél naar Paraguay te gaan:
- als je van maté/tereré houdt, deze drank wordt overal en altijd gedronken
- als je de hectiek van de buurlanden helemaal zat bent
- als je niet constant op je uitgaven wilt letten, Paraguay is low budget
- als je even miljonair wilt zijn, één euro is maarliefst 6149 Guarani waard
- als je met vriendelijke mensen om wilt gaan die je niet alleen maar als dollarteken zien
- als je goedkope spullen wilt kopen en er niet zoveel om geeft dat het van een vrachtwagen gevallen is
- als je wilde jaguars wilt zien, Paraguay heeft wat toffe natuurparken
- als je even geen toeristen om je heen wilt hebben en alles zelf moet regelen
- als je van grote waterwerken houdt, Itaipu is impressive

Dat was hem alweer, kort bezoek, kort verslag. Onze volgende stop wordt de Iguazu waterval en wel vanaf de Argentijnse kant. Dit omdat wij nog een boel peso's over hebben en Brazilië nogal buiten ons budget valt. We zijn druk bezig met het vinden van wat couchsurf plekken in Sao Paulo en Rio om zo de kosten laag te houden, we gaan het zien. Laatste dagen Zuid Amerika. Gonna be sweet!

Adios amigos,
Lando en Lisa

• 16 April 2014 - 17:54

Dianto:

Wauw echt genieten daar op zijn best!:)
    Verslag was kort maar krachtig! Geniet nog maar die laatste weken in Z-A;)