Brazilië & samenvatting Zuid Amerika - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Brazilië & samenvatting Zuid Amerika - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Brazilië & samenvatting Zuid Amerika

Door: Lando & Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lando

28 April 2014 | Brazilië, São Paulo

Het land van contrasten, samba, dikke billen en het aankomende wereldkampioenschap voetbal. We zijn alweer in ons laatste Zuid Amerikaanse land: Brazilië.

We begonnen ons Braziliaanse avontuur in, jawel, Argentinië. Op de grens van Brazilië en Argentinië liggen de Iguazu watervallen. Dit zijn zo'n 280 watervallen verspreid over een gebied van 2,7km waarbij het gros van de watervallen aan de Argentijnse kant ligt. We besloten het dus vanaf deze kant te bekijken. Dit bleek een goede keus, want het park is (ondanks de hordes toeristen) prachtig. Je komt heel dicht bij de watervallen, loopt door mooie natuur en wordt omringd door vogels, vlinders en wat toffe beesten als coaties, aapjes, schildpadden en kaaimannen. Het was de bedoeling om na het bezoeken van de watervallen direct weer door te gaan naar Brazilië, maar het hostel waar we verbleven in Puerto Iguazu was zo chill dat we er uiteindelijk 3 dagen bleven hangen. Toen we uiteindelijk de oversteek maakten naar Brazilië namen we direct de bus naar Rio de Janeiro waar we even flink de toerist uit hingen. Wijken als Lapa en Botafogo, Christ the Redeemer, het voetbalstadion en natuurlijk de stranden Copacabana en Ipanema bezochten wij vrij vlot achter elkaar. Veel tijd hadden we namelijk niet en Rio is met gemak de duurste plaats waar wij in de gehele reis zijn geweest. Wel is Rio echt een toffe stad met een lekker ritme en veel bezienswaardigheden. Keerzijde is dat geweld en armoede orde van de dag zijn, al wordt hier (zeker zo voor de aankomende evenementen) flink aan gewerkt. Onze volgende stop in Brazilië werd Ilha Grande, een toeristisch eiland net buiten de kust waar we aanvankelijk nogal wat sceptisch tegenaan keken door verschillende verhalen. Wat bleek, alles viel 100% mee. Chille mensen, laid back sfeertje, mooie natuur (enorme slangen...) en wat betreft de kosten was het nog redelijk goed te doen.Wederom bleven we langer dan gepland. Na het eiland verbleven we nog een aantal dagen in het kustplaatsje Paraty waar we nog wat zon pakte voordat we door gingen naar onze laatste bestemming: Sao Paulo. Hier verbleven we via couchsurfing twee nachten bij Felipe, een super chille gozer die ons op een leuke manier zijn stad liet zien. Wederom dus een erg positieve ervaring met het couchsurfen, wat is dit toch een mooi concept!

Wat korte weetjes over Brazilië
- Brazilië is hét land van contrasten. Extreem rijk en extreem arm leven vlak naast elkaar. Dit is met name het geval in Rio, waar het lijkt of El Alto (Bolivia) en Miami door elkaar heen gebouwd zijn. Zwervers slapen naast Escalades en in de schaduw van luxe penthouses liggen de favela's.
- Low budget reizen is vrijwel niet mogelijk, prijzen liggen aardig hoog. Couchsurfing is een goed alternatief en wordt veel gedaan.
- Prijzen tijdens het WK zijn gestoord! Dorms (minimaal 9 personen) variëren tussen de 250 en 550 dollar PER NACHT! Een privé kamer kost je zo'n 4200 dollar per nacht...gaat helemaal nergens over. Absoluut skippen die periode.
- Niet fucken met de politie, biggest and badest mofo's in the world.
- Bevolking moet de fitste ter wereld zijn. Overal in steden zijn openlucht sportscholen, hardloop circuitjes, volleybalvelden, tennisvelden, trapveldjes en vreselijk veel sportclubs. Proteïne en fruitshakes shakes koop je op iedere hoek van de straat en roken of junkfood wordt als not done gezien.
- Het resultaat van bovenstaand: het merendeel van de mensen ziet er geweldig uit.

--=Dit was Zuid Amerika=--
Onze reis in Zuid Amerika begon in Guayaquil, Ecuador. In Quito kwamen wij voor het eerst in aanraking met het andesgebergte die we tot Mendoza in Argentinië gevolgd zijn. Ondertussen beklommen wij enorme bergen en vulkanen, bezochten we de mooiste steden en zagen we gletsjers, jungles, woestijnen, prachtige culturen en wereldwonderen zoals Machu Picchu en de Salar de Uyuni. In het noorden van Chili begonnen wij met liften en ruim 3000km later kwamen wij aan in Buenos Aires. Het liften was een geweldige ervaring en bracht ons onvergetelijke momenten. Na de grote steden in Argentinië en Chili vonden we rust in het weinig bezochte Paraguay om vervolgens via Itaipu en de Iguazu falls naar de kust van Brazilië af te reizen en onze laatste dagen op enkele mooie stranden te besteden. Zuid Amerika deed ons beseffen hoe klein niet alleen Nederland, maar heel Europa is. Ook liet het continent ons soms pijnlijk zien hoe gelukkig wij mogen zijn in een land als Nederland en dat wij helemaal niks te klagen hebben. Zuid Amerika was een geweldige ervaring en het zou wat ons betreft op de bucketlist van iedere reiziger moeten staan.

Tips voor het bezoeken van Zuid Amerika:
1. Leer Spaans. Echt, twee weekjes goedkope lessen in een land hier en de ervaring van je trip zal zo veel beter zijn. Spaans spreken was voor Centraal Amerika al een pre, maar zeker voor Zuid Amerika. Locals spreken namelijk geen woord Engels. Misschien dat dit wel het geval is als je volledig op 'the beaten track' blijft, maar daarover punt twee.
2. Get off the beaten track. Doe dingen net even anders dan dat iedereen ze doet, doe het zelf, bespaar een hoop geld en zie meer van de wereld. Laat tours voor wat ze zijn en neem zelf de touwtjes in handen.
3. Neem hoogteziekte serieus. Hoogteziekte wordt vaak onderschat en is een stuk gevaarlijker en dan veel mensen denken. Neem één of twee dagen om te acclimatiseren wanneer je in een hoge plaats (+2500m) aankomt voordat je nog hoger gaat en luister goed naar je lichaam. Een beetje hoofdpijn en zwaar ademen is normaal, maar ergere symptomen (zoek maar op) betekent direct dalen. Eet in ieder geval veel koolhydraten en drink genoeg water. Zorg dat je bij serieuze klimpogingen noodmedicatie bij je hebt, kan je leven redden.
4. Scherm altijd goed je pincode af. Er wordt in Zuid Amerika flink geskimd en ook wij moesten er aan geloven. Gelukkig kon er niet veel van onze rekening af gehaald worden, maar het blijft vervelend. Pa, alsnog heel erg bedankt voor het geregel met de bank en dergelijke!
5. Wees alert. Zuid Amerika is echt niet zo erg als dat veel mensen je willen doen geloven, maar zoek het niet op en wees alert. Wij hebben ons vrijwel altijd veilig gevoeld, maar hielden ook altijd goed onze omgeving in de gaten. Vertrouwden we het niet of voelde iets niet goed, dan waren we weg en zorgden we dat we weer in een veilige omgeving kwamen. Overvallen worden is vaak een keuze, bescherm jezelf.

Top 3 favoriete landen
1. Peru: heeft alles wat betreft natuur, kent een prachtige bevolking en mooie cultuur, is goedkoop, heeft een uitstekende keuken en natuurlijk de Machu Picchu. Enige minpunt is criminaliteit in met name het noorden (al hebben wij zelf nergens last van gehad).
2. Bolivia: schitterende natuur, spotgoedkoop, veel outdoormogelijkheden en naar onze mening een stuk veiliger dan alle verhalen doen geloven. Nadelen zijn de keuken, de vaak chagrijnige bevolking en het hoge aantal toeristen (en dan vooral de grote groepen Israëliërs).
3. Argentinië: alle soorten natuur, vriendelijke bevolking, gemakkelijk en veilig te bereizen, goede keuken, prima hoofdstad en heeft Patagonië (nog niet geweest, zal anders waarschijnlijk hoger eindigen). Chili komt heel erg in de buurt en zou op een gedeelde derde plek komen als het niet zo prijzig zou zijn.

Top 3 mooiste plekken
1. Machu Picchu (Peru). Mooie tocht om er te komen en als eerste op de site zijn is een geweldige ervaring. Alles klopt aan deze plek, de ruïnes, de natuur, de locatie, de hangende wolken in de bergen, de mogelijkheden om wat bergtopjes te beklimmen en de hele sfeer er omheen. Om de site echt goed te ervaren, lees onze tips in ons blog over Peru.
2. De zuidwestelijke altiplano van Bolivia. Verschillende gekleurde meren, vulkanen, geisers, coole beklimbare rotsen, zoutvlakten en llama's. Top plek en eentje om zeker ooit te bezoeken.
3. Iguazu falls (Brazilië en Argentinië). Prachtige watervallen, mooie omliggende natuur en veel wildlife.

Top 3 minste plekken
1. Uyuni stad (Bolivia). Mega toeristisch en heeft meest asociale locals die wij zijn tegengekomen. Het stadje draait enkel om toeristen, maar de locals lijken ze te haten. Daarnaast is het gewoonweg lelijk en is er niks interessants te doen buiten de zoutvlakte om.
2. Otavalo (Ecuador). Naar onze mening zwaar overrated. Markt is leuk, maar zeker niet speciaal. Komt bij dat (met name op zaterdag) de markt heel erg toeristisch en druk is. Wij zeggen skippen en lekker naar Cuenca gaan.
3. Cordoba (Argentinië). Gewoon een grote stad, voor toeristen niet interessant. Daarnaast is het een van de lelijkste steden die wij hebben gezien.

Hoogste gemiddelde totale kosten voor alles met z'n tweeën per dag
1. Brazilië: €69,9
2. Paraguay: €46,8 (korte periode, vrij veel gekocht)
3. Ecuador: €41,4
4. Chili: €40,5 (alles gelift en zuinig geleefd)
5. Peru: €39,2
6. Argentinië: €38,5 (veel gelift gunstige wisselkoers)
7. Bolivia: €37,4

Totaal aantal reisuren van de gehele reis
- in de lucht: 13 uur
- op de weg: 469 uur
- over het water: 6,5 uur
- in de trein: 18 uur
Totaal: 506,5 uur.. dat is ruim 3 weken aan non stop reisuren!

In totaal hebben wij tot nog toe €9.652,- uitgegeven tijdens de gehele reis inclusief alle (inmiddels 8) vliegtickets. Dat is per persoon iets meer dan €22,- per dag voor de mooiste tijd van ons leven. Beste lezers, kijk eens naar jullie vaste uitgaven, dat ligt waarschijnlijk een stuk hoger. Voor diegene die een droom hebben ooit te gaan reizen, start de realisatie daarvan vandaag nog, het is makkelijker en dichterbij dan je denkt. Gewoon doen, je zal er geen spijt van krijgen.

Morgen vroeg vliegen wij naar Turkije. Hier zullen wij over een aantal weken onze families zien en met hen flink vakantie gaan houden. Tot die tijd trekken wij nog even Oost-Europa in om onder andere vrienden te meeten in Macedonië.

Leuk dat jullie ons nog steeds volgen, doet ons goed:)

Groetjes, Lando & Lisa

• 28 April 2014 - 17:45

Mom:

Hee wereldreizigers,
    Wat een prachtig verslag, weer mooi samengevat van hoe jullie het ervaren hebben. Er spreekt veel enthousiasme uit! Ik ben trots!! Ik hoop jullie snel te zien! Goede reis naar het continent Europa! Xxxx

• 28 April 2014 - 18:42

Angelique:

Alweer 7 maanden. Wat een geweldige dingen maken jullie mee. Kan alleen maar zeggen dat ik het heel gaaf vind dat jullie dit op deze manier doen en er zo van genieten.
    Ik lees met veel plezier jullie verslagen.

• 28 April 2014 - 19:03

Jaco:

Geweldig inspireerde samenvatting.
    En wat betreft die 22€ per dag. Oeps! Ter vergelijking..... Dat aten jij en je broer thuis bijna dagelijks al aan Plofkippen op. Fijne reis naar Istanbul

• 28 April 2014 - 19:11

Bonnita:

Mooi verslag weer Lando en Lisa, echt geweldig hoe jullie dit allemaal samen gedaan en beleefd hebben, ik ben trots op jullie! Nog even en dan kunnen we elkaar live spreken, ik kijk er naar uit. Knuffel.

• 28 April 2014 - 19:45

Lando Van Hornsveld:

Ahh wat lieefff!:)

• 28 April 2014 - 19:48

Frits & Alie:

Ola reizigers! Wat leuk om iedere keer zo op de hoogte te blijven van jullie onwijs gave avonturen. Heel veel plezier met de familie-reünie, en lekker blijven genieten! Veel liefs!

• 28 April 2014 - 21:24

Megan:

Wat een super samenvatting. Echt heel leuk om al die feitjes te lezen. WIJ HEBBEN ZOVEEL ZIN IN MACEDONIË! Tot snel lieve Lies&Lan!

• 29 April 2014 - 13:23

Birgit:

Blijft bijzonder wat jullie allemaal meegemaakt hebben. Mooie ervaringen wat niemand jullie kan afnemen. Nu even Europa wat al meer aan NL doet denken. Geniet binnenkort van jullie samenzijn als gezin. Dat worden ook hele mooie momenten. XX

• 30 April 2014 - 13:52

Stijn:

Mooi verslag weer guys. Tot over 2 weken in Istanbull!

Tags: zuid amerika