Kirgizië: van het kastje naar de muur en terug - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu Kirgizië: van het kastje naar de muur en terug - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Lando Hornsveld - WaarBenJij.nu

Kirgizië: van het kastje naar de muur en terug

Door: Lando

Blijf op de hoogte en volg Lando

22 Augustus 2014 | Kyrgizië, Bisjkek

"Welcome to Kyrgyzstan", zo luide de veel gehoorde zin na aankomst op het vliegveld van Bishkek. Veelal uitgesproken door strak geuniformeerde soldaten, anders door een voorzichtige local die wat woorden Engels sprak. Na een barre vlucht vol vertragingen en onzekerheden waren we blij voet op land te zetten en te kunnen beginnen aan het verkrijgen van al het nodige papierwerk in Centraal Azië. Dat dit een uitdaging zou worden wisten we, maar dat we er bijna een maand mee bezig zullen zijn hadden we niet verwacht.

Het begon op het vliegveld waar we samen met nog 6 anderen er achter kwamen dat niet alle tassen waren aangekomen. Mijn tas lag op de band, maar van die van Lisa helaas niet. We deden ons beklaag en vroegen om informatie. Veel meer dan een stoïcijnse blik, wat Russisch gebrabbel met hier en daar een Engels woord en een papiertje met een telefoonnummer kregen wij helaas niet. Gelukkig bleek dat een van de gedupeerde vrij goed Russisch sprak en na wat telefoontjes het adres van de lost and found in Bishkek gevonden had. Wij namen het adres over en spraken af om hier te meeten zodra het loket open zou gaan. Waar het mis ging weten we niet, maar ons adres bracht ons bij lange na niet op de plek waar we moesten zijn. Shit. We liepen een gebouw van de overheid in en vonden twee behulpzame agenten die na flink handen en voetenwerk begrepen wat er aan de hand was. Zij belde wat rond en gaven ons uiteindelijk het juiste telefoonnummer. De vrouw van de lost and found gaf ons aan dat het waarschijnlijk 3 a 4 dagen zou duren voordat de tas aan zou komen, lekker dan. Of het stom geluk was of dat de hulp van Megan en Marlo de doorslag gaf weten we niet, maar al na 1 dag stond alleen onze tas bij de lost and found, top! En M&M, thnx!

Dan de visa. We hadden hier in eerste instantie een week voor uitgetrokken, maar vandaag bleek dat Tajikistan tot 15 september alle landgrenzen heeft dichtgegooid voor toeristen. De reden hiervoor: er is een congres waarbij alle leiders van Centraal Azië betrokken zijn. For real? Mooier nog, tot die tijd kan er ook geen visum aangevraagd worden. Dit geeft ons wat logistieke problemen, want de 28e moeten we ons visum voor Uzbekistan ophalen in Bishkek en we kunnen Uzbekistan alleen in via Tajikistan (dit klinkt wellicht vreemd, maar Uzbekistan is een heel ander level wat betreft visa-madness. Alles is weken geleden al vastgelegd en hier valt niks meer aan te veranderen). Het komt er dus op neer dat we in totaal 3x in Bishkek zullen zijn om de papieren in orde te maken, verdeeld over een periode van een maand...
'Welcome to Central Asia'.

On the bright side zitten we ondertussen wel met al onze spullen in een van de mooiste en puurste plekken ter wereld. Van medereizigers (wat oudere scene en alleen maar hikers, alpinisten of fietsers) hebben we al wat goede tips en geografische kaarten gekregen en zojuist hebben we dikke trekkingpoles gekocht. De volgende stap kan er dus eigenlijk maar één zijn: we gaan zo snel mogelijk de bergen in. Die papieren komen later wel, nu eerst ronddwalen in het Ala-Too gebergte ten zuiden van lake Issyk Köl. Hier over later meer.

Groetjes,

Lando en Lisa

• 22 Augustus 2014 - 14:03

Netty:

ja, en dat op de eerste dag!
    Goed, hoor, letterlijk niet bij de pakken ,die er dus niet waren, neerzitten.
    ga zo door, Netty.

• 22 Augustus 2014 - 14:53

Mom:

Balen dat is zeker...... Maar het kwam goed!! Zal niet de eerste keer zijn gezien de landen die jullie aan doen! Ik wens jullie fijne wandelingen toe! Liefs

• 22 Augustus 2014 - 17:34

Frans:

Misschien was het een idee geweest om visa in Europa aan te vragen? Of kon dat niet? Verder wil ik jullie nog op het hart drukken vooral geen fotokaartjes per post te versturen. Die dingen kunnen kwijtraken of gewoon gestolen worden. Tenzij je een back-up gemaakt hebt.

Succes met het papierwerk. Groeten van Frans.

• 22 Augustus 2014 - 17:54

Lando Van Hornsveld:

Dag Frans,
    We hadden het inderdaad in Nederland aan kunnen vragen, maar dit was een nog (veel) omslachtiger project geworden. Uzbekistan hebben we online al het belangrijkste reregeld en Tajikistan is nergens makkelijker te verkrijgen dan in Kirgizië. Het is gewoon pech dat de grens dicht zit tot half september, dit had ook zo geweest al hadden we een visum in Europa aangevraagd. Plus, het heeft ok wel wat spannends zo;)

Goede tip van die post, dit waren we namelijk wel van plan. Beter dus nog even mee wachten.

• 23 Augustus 2014 - 22:18

Frans:

Duidelijk wat betreft de visa. Inderdaad pech. Ik hoop dat het allemaal lukt. Doet me denken aan India 1974 toen ik met de vader van Lisa de grens met India over wilde steken. Op zijn verjaardag nota bene. Foute informatie. We konden geen visum aan de grens kopen zo bleek. Terug naar Lahore en vliegen naar Amritsar voor ƒ 25,- Wees echt zuinig op je fotokaarten en back up waar mogelijk.

Rest me jullie te feliciteren met de verjaardag van de moeder van Lisa.

Groeten van Frans van Kempen uit Amsterdam

• 24 Augustus 2014 - 09:55

Frans:

Ik bedoel natuurlijk met de oma van Lisa.

Groeten van Frans.

• 25 Augustus 2014 - 23:02

Marianne:

Hoi Lieve skatjes,
    Wat een goed begin he, maar gelukkig heb je je rugzak weer dat is al heel erg fijn! Hopelijk hebben jullie snel de visa's, ja dat is een heel gedoe, maar niets aan te doen. Proberen te blijven lachen en take it easy.
    Het is een goede start geweest; dat zullen jullie niet snel vergeten!! enne ook dit gaat weer voorbij!!!
    wil jullie n hele fijne wandeling wensen en heelveel plezier, dikke kus van Walter en mij